26 July 2018

SELAGI TUN DR MAHATHIR SIHAT- ANWAR TIDAK BAKAL JADI PM

Tun Dr Mahathir telah memberi isyarat, isu Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil alih jawatan Perdana Menteri dalam tempoh dua tahun, sudah tidak penting sekarang, kerana ianya terletak kepada permintaan dan kemahuan rakyat.

PM ke-7 itu membayangkan akan kekal pada jawatan itu melangkaui masa yang dicadangkan, iaitu dua tahun.

Isyarat bahawa Tun Dr Mahathir akan kekal pada jawatan Perdana Menteri, tercermin pada wawancara PM ke-7 itu dengan CNN yang disiarkan pada hari ini.

Nampak gayanya, Dato Seri Anwar mengalami keadaan dipatok ular pada lubang yang sama.

Untuk rekod, sebelum Dato Seri Anwar dipecat pada September 1998 daripada jawatan TPM dan Timbalan Presiden Umno, beliau juga pada masa itu adalah PM in waiting, seperti mana sekarang.

Penulis yakin, Dato Seri Anwar maklum berkaitan keadaan ini, dan kemungkinan besar kesediaan beliau bertanding Presiden PKR pada pemilihan bulan depan ada hubungkait dengan masalah dalaman Pakatan Harapan, khususnya keenggan Tun Mahathir melepaskan jawatan Perdana Menteri.

Apa kah akan berlaku perubahan lanskap politik selepas Anwar menjadi Presiden PKR?

Penulis yakin, Ketua Umum PKR itu tidak selesa dengan keadaan pemerintahan sekarang, walaupun asas reforamsi yang beliau perjuangkan adalah keadilan untuk semua, tidaklah sedemikian rupa sehinggakan mengabaikan kaum melayu/bumiputera serta agama islam, termasuk tidak menghormati raja-raja melayu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels