26 July 2018

20 Peratus Royalti Minyak- Hanya Yang #Uneducated Percaya

Kerajaan Sabah yang diterajui Tan Sri Musa Aman sudah memperkirakan, bahawa bayaran 20% daripada perolehan Petronas tidak bakal dipenuhi oleh Petronas, kerana jika diberikan, syarikat minyak negara itu akan kehilangan daya saing, malah boleh jatuh muflis. Namun, pembangkang pada masa itu, baik daripada Parti Warisan Sabah mahupun Pakatan Harapan bersungguh-sungguh sangat akan memberikan kadar itu kepada negeri-negeri pengeluar jika dapat merampas Putrajaya. Kini, terbukti, bahawa memang kadar itu tidak dapat diberikan, malah untuk kekal menyebut angka 20%, maka bayaran hendaklah didasarkan kepada keuntungan bersih. 

Menerusi keuntungan bersih, selain boleh dimanipulasi, juga jumlahnya akan sentiasa di bawah 5% daripada perolehan kasar. Keuntungan bersih sama dengan kosongpun, merupakan satu angka, kerana keadaan demikian, adalah satu keadaan operasi syarikat berada dalam keadaan “break-even”. Dalam segi operasi syarikat, ianya masih berbaloi, kerana dapat menutup kos operasi termasuk bayaran gaji kepada kakitangan, bayaran utliti selain bayaran-bayaran kepada pinjaman-pinjaman dan obligasi kewangan lain. Pada keadaan operasi Petronas “break-even” di kawasan di mana minyak dan digali, maka negeri-negeri berkenaan akan mendapat kosong bayaran. 

Kerajaan Sabah semasa diterajui Tan Sri Musa, untuk mendapat bahagian daripada hasil minyak & gas yang dikeluarkan daripada Sabah, maka Sabah menubuhkan syarikat minyak sendiri, kerana menerusi penubuhan syarikat minyak sendiri, selain mendapat keuntungan daripada segi operasi, juga akan mendapat keuntungan daripada produk-produk hiliran selain membuka peluang-peluang pekerajaan dan perniagaan. 

Manakala Pakatan Harapan dan Parti warisan sabah menekankan kepada bayaran 20%, semata-mata untuk memancing dan mempengaruhi pengundi yang #uneducated. Apabila mereka yang #uneducated ini memberikan undi sehingga dapat membentuk kerajaan ( Di Sabah tidak berlaku, kerana PWS tidak diberikan undi untuk membentuk kerajaan, melainkan kerajaan sementara yang ada, adalah hasil daripada tindakan khianat daripada para KATAK).

Kini, apa yang berlaku???? 20% royalti minyak akan hanya jadi igauan,,, 

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels