2 November 2009

Nizar News: Ganjaran Apapun Pencapaian Penjawat Awam Tetap Sama: Sebabnya Budaya Dah Sebati

Kerajaan akan memperkenalkan sistem ganjaran yang lebih berkesan yang dapat memotivasikan penjawat awam bagi memperkasa budaya prestasi tinggi di dalam sektor awam.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ini kerana cabaran yang dihadapi oleh negara adalah besar dan walaupun berjaya, negara berada dalam situasi yang disifatkan sebagai terperangkap dalam tahap pendapatan sederhana.

"Maknanya jika kita tidak buat sesuatu kita akan terperangkap di dalam tahap pendapatan sederhana ini.

"Maknanya kita tak miskin tetapi kita tak kaya dan inilah cabaran yang paling besar bagi negara bagaimana kita nak wujudkan satu motivasi supaya kita tidak terlekat pada tahap sekarang tetapi benar-benar menjadi negara yang berjaya mengikut takrif kita," katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini hari ini.

Sehubungan itu, katanya, beliau bersama timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan sedang memikirkan dari segi kaedahnya untuk memperkenalkan sistem ganjaran tersebut yang benarbenar berkesan yang dapat memotivasikan penjawat awam.

"Mungkin hari kualiti kita tukar kepada hari inovasi. Kita nak cuba gubal satu sistem ganjaran yang lebih bermakna lagi, bukan seperti sistem sebelum ini, menegak melintang, ia tidak berkesan kerana kita dah berpakat. "Tahun ini giliran saya, tahun depan, hangpa punya peluang. Jadi, kalau macam tu, ia tidak jadi. Dan jangan kata ia tidak berlaku. Ia berlaku. Sebab saya tahu, ia berlaku," katanya.

Najib berkata penggubalan sistem ganjaran itu juga bagi menunjukkan bahawa kerajaan tidak bertolak ansur kepada penyalahgunaan kuasa, mediokrasi, tetapi memberi ganjaran kepada prestasi tinggi.

"Kita kena beri ganjaran jabatan yang kutip cukai meningkat, kita mungkin beri ganjaran jabatan yang berjaya dalam pendakwaan, kita boleh beri ganjaran mungkin jabatan yang buat kajian dan penyelidikan (R&D) yang menghasilkan sesuatu yang luar biasa," katanya.

Sehubungan itu, beliau mahu perkara seperti yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara tidak akan berulang lagi kerana ia boleh memberi kesan kepada kerajaan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels