20 July 2018

PRK SUNGAI KANDIS- UJIAN TERHADAP UMNO SELEPAS PRU-14

PRK Sungai Kandis adalah ujian pertama bagi parti Umno selepas PRU-14. Meskipun di atas kertas, peluang Umno amat tipis, namun, berasaskan senario politik semasa, yang mana rakyat menyaksikan, bahawa Pakatan Harapan diselubungi dengan tidak menunaikan janji-janji pilihanraya, PRK kali ini boleh dikatakan sebagai refrendum kepada Kerajaan yang menerajui Putrajaya itu.

Pada PRU-14, Dun tersebut dimenangi oleh Allahyarham Suhaimi Shafie (Adun tiga penggal sejak tahun 2008) apabila memperolehi undi sebanyak 23,998 dengan majoriti 12,480, mengatasi calon Bn Kamaruzzaman bin Johari (11,518 undi), calon Pas Mohd Yusof (7573 undi) dan calon PRM Hanafiah bin Husin (76 undi).

Pada PRK kali ini, parti PAS dikhabarkan tidak meletakkan calon. Jika diandaikan, calon Umno menerusi Datuk Loman Noor Adam boleh mendapat undi Pas, namun masih kurang hampir 5,000 untuk mencapai undi Allahyarham Suhaimi.

Apa yang pasti keputusan PRK Sungai Kandis, akan menjadi penanda aras keupayan Umno dalam usaha parti itu untuk bangkit semula selepas kehilangan kuasa julung kalinya dalam tempoh 61 tahun.

Pada PRK kali ini juga akan dilihat bagai mana keampuhan saf kepimpinan baru Umno yang diterajui Datuk Seri Dr Zahid Hamidi bersama Timbalan beliau- Datuk Mohammad Hassan.


MANIFESTO: HENDAK SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU DALIH

Peribahasa ‘hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih’ bermaksud jika kita hendak melakukan sesuatu, kita akan menyempurnakannya dengan sedaya upaya kita dan demikian juga sebaliknya. Maksud peribahasa ini dapat dijelaskan dengan cerita yang dapat menggambarkan keinginan seseorang yang melakukan sesuatu dengan segala keupayaannya dan demikian juga sebaliknya.

Dalam sebuah kampung tinggal sepasang suami isteri iaitu Pak Cik Dasuki dan Mak Cik Timah. Mereka mempunyai dua orang anak lelaki. Anak lelaki yang sulung bernama Mahathir manakala yang bongsu bernama Rafizi. kedua-dua orang anak mereka mempunyai sikap yang amat berbeza. Rafizi merupakan seorang pelajar yang rajin berusaha dan mendengar kata kedua-dua ibu bapanya. Tidak seperti adiknya, Mahathir pula bersikap sebaliknya. Jika disuruh oleh ibu bapanya, ada-ada sahaja alasan yang diberikan oleh Mahathir untuk mengelakkan diri daripada melakukan kerja berkenaan.

Kedua-dua orang anak Pak Cik Dasuki dan Mak Cik Timah akan menduduki peperiksaan penting pada tahun ini. Mahathir akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, manakala adiknya pula akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Pak Cik Dasuki selalu menasihati kedua-dua orang anaknya agar gigih berusaha supaya berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan berkenaan.

Setiap petang sekembalinya dari sekolah, selepas makan tengah hari Rafizi akan berehat sebentar sebelum membantu ibu bapanya di warung di hadapan rumah mereka. Mahathir pula hanya sekali sekala membantu ibu bapanya. Sekiranya disuruh, Mahathir akan memberikan alasan bahawa dia penat kerana baru kembali dari sekolah. Ada kalanya, dia akan memberitahu ibu bapanya bahawa dia perlu menyiapkan kerja sekolahnya. Namun hakikatnya, dia hanya ‘melepak’ di rumah atau tidur sepanjang petang.

Setiap malam, selepas makan malam, walaupun agak letih kerana membantu ibu bapanya di warung, Rafizi akan mengulang kaji pelajarannya ataupun menyiapkan kerja sekolahnya. Dia tidak bertangguh untuk menyiapkan kerja rumahnya. Sekiranya tidak faham akan pelajaran yang diulang kaji, Rafizi akan cuba merujuk kepada Mahathir. Namun Mahathir kerap memberikan alasan bahawa dia tidak tahu ataupun tidak ingat lagi akan pelajaran tersebut. Maka terpaksalah Rafizi pergi ke rumah Cikgu Anwar disebelah rumah mereka untuk menyelesaikan masalahnya. Begitulah yang kerap dilakukan oleh Rafizi. Dia berusaha dengan pelbagai cara bagi memastikan hajatnya tercapai.

Di sekolah, Mahathir memiliki satu sikap yang kurang digemari oleh rakan-rakan dan gurunya. Sekiranya gagal memperoleh markah yang baik dalam sesuatu mata pelajaran, dia akan menyalahkan gurunya dengan alasan guru mata pelajaran berkenaan kurang berkesan dalam pengajarannya. Dia tidak akan menyalahkan dirinya sendiri yang kurang mengulang kaji pelajaran di rumah. Hal ini berbeza dengan adiknya Rafizi yang akan mengenal pasti kelemahannya sendiri dalam mengulang kaji pelajaran sekiranya dia memperoleh markah yang rendah dalam sesuatu ujian. dengan demikian, Rafizi sentiasa dapat membaiki pencapaiannya dalam pelajaran dari semasa ke semasa.

Akhirnya dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang diduduki oleh Rafizi, dia berjaya memperolehi keputusan yang cemerlang. Dia berjaya melanjutkan pelajarannya ke sebuah sekolah berasrama penuh. Mahathir pula memperoleh keputusan yang kurang memuaskan dalam peperiksaannya. Dia juga gagal melanjutkan pelajaran ke mana-mana institusi pengajian tinggi. Dia terpaksa duduk di kampung membantu ibu bapanya berniaga di warung.

Daripada cerita itu, dapatlah kita membuat penilaian bahawa untuk mencapai keinginan kita, kita perlu berusaha dengan gigih lagi bagi mencapainya bukannya memberikan pelbagai alasan sekiranya kita mengalami kegagalan. begitulah yang dikatakan orang ‘hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih’


Nota: nama-nama tiada hubungkait samaada yang hidup atau yang mati.

17 July 2018

DALAM POLITIK YANG KUAT ITU SUARA, DALAM DEWAN RAKYAT YANG KUAT ITU KERUSI

Sistem demokrasi negara, suara kuat bagi sesebuah parti politik apabila mempunyai jumlah kerusi mudah, sebagai contoh Dewan Rakyat, maka parti atau parti-parti yang mempunyai 112 atau lebih daripada 222, maka dianggap mempunyai suara kuat. 

Bagi parti atau parti-parti yang tidak mencapai jumlah itu, bertempik bersorak, stage out, hanya jadi tontonan, kerana "at end of the day" "the government of day" jua yang melaksanakan semua polisi kerajaan semasa. Pihak yang melawan, hanya mampu berhujah dan berhujah, tidak semestinya didengar oleh pihak kerajaan. Mengapa? belum tiba masanya di negara ini menghormati pendapat parti yang membangkang kerajaan, sebab itu, apabila lebih 50 wakil rakyat (daripada Umno dan Pas) protes berkaitan tatacara perlantikan Speaker Dewan Rakyat, kerana tidak mengikut peraturan perlantikan, maka suara majoriti yang tetap menang. Mungkin perkiraan inilah yang digunapakai oleh Wakil Kimanis dan Rembau, untuk tidak ikut "stage out", kerana "stage out" hanya perbuatan sia-sia dan buang masa, kerana tidak akan mengubah keputusan.

Bagi parti yang mempunyai kerusi majoriti, apa kah tindakan kenampakan melanggar undang-undang, ianya boleh difaktakan sebagai tidak melanggar undang-undang. Sebagai contoh berkaitan nama calon Speaker Dewan Rakyat, Sekteriat Dewan Rakyat sendiri mengesahkan telah menerima nama pada 2 Julai, walaupun cerita-cerita berkaitan nama calon itu hanya dimuktamadkan pada 15 julai, sebabnya sebelum pemuktamadan itu, telah muncul dua nama untuk dilantik, malah salah seorang sempat menolak kerana tidak mahu mengosongkan kerusi DUN. Makna kata, nama calon memang belum dimuktamadkan akan tetapi disenarai pendekkan, ertinya pada 2 julai, memangpun nama-nama telah dihantar ke sekteriat Dewan Rakyat, hanya pada 15 Julai dimuktamadkan salah seorang. Tidak pastilah, apa kah cara ini menyalahi peraturan? Jangan lupa bahawa yang dilantik itu adalah mantan Hakim Mahkamah Rayuan, tak kan lah, beliau sanggup melanggar peraturan? kerana tindakan itu boleh membawa imej negatif kepada kerjaya beliau sebagai mantan hakim.

Walaupun apapun, kekecohan semalam di Dewan Rakyat hanya pemanas badan, bagi wakil rakyat pembangkang, kerana mereka itu julung kali jadi pembangkang.

Bermula daripada esok, sebagai pembangkang, lengkapi diri anda dengan sebanyak mungkin fakta lapangan, berkaitan rakyat. Grill lah para menteri kerajaan, khususnya berkaitan sara hidup rakyat. Grill lah Lim Guan Eng berkaitan istilah baru perakaunan negara, kerana istilah yang digunakan berkaitan hutang negara, hanya di Malaysia sahaja digunakan.

Kongsilah pertanyaan anda di laman-laman sosial, supaya rakyat dapat mengetahui, soalan-soalan atau isu-isu yang di bawa, supaya rakyat tahu, mana pihak yang berjuang untuk rakyat. Jangan hadir di Dewan Rakyat sebagai pelengkap. Anda hadir untuk membangkitkan isu-isu rakyat, walaupun "government of the day" tiada obligasi mematuhinya, tetapi anda kena yakin, bahawa tujuan anda agar PARA HAKIM i.e. rakyat berpihak pada anda, kerana para hakim inilah yang menentukan masa depan parti pada PRU-15.

16 July 2018

FAKTOR APA YANG BOLEH MEMBANGKITKAN UMNO SABAH

Di peringkat kebangsaan, PRU-14 kerajaan yang diterajui Umno kali pertama kecundang.

Diperingkat negeri sudah kerap berlaku, khususnya bagi Negeri Kedah dan Terengganu.

Bagi Kelantan pula, sejak kalah tahun 1990, tidak pernah bangkit lagi. Manakala bagi Selangor, sejak kekalahan pada tahun 2008, kekuatan Umno di negeri itu semakin pudar.

PRU-14, hanya Pahang dan Perlis masih dimenangi Umno, sementara negeri lain semuanya berguguran, termasuk negeri di mana parti dilahirkan-Johor.

Di Sabah pula, meskipun adik bungsu Umno, akan tetapi diberi jolokan simpanan tetap, namun pada PRU-14, kerajaan yang ditunjangi hanya mampu menang 29 kerusi Dun daripada 60. Ironinya, Umno Sabah adalah parti yang mengalami paling banyak calon-calon yang kalah, termasuk Timbalan Ketua Menteri Sabah yang juga Setiausaha Perhubungan Umno Sabah.

Mari kita lihat, MP dan ADUN yang masih dikuasai Umno di Sabah.

PARLIMEN- KUDAT, KIMANIS, SIPITANG, BEAUFORT, LIBARAN, BELURAN, dan KINABATANGAN.

DUN- PITAS (sudah jadi KATAK), TEMPASUK, USUKAN, SULAMAN, KAWANG, MEMBAKUT, KLIAS, LUMADAN, KARANAAN, KEMABONG (sudah jadi KATAK), SUGUT (sudah jadi KATAK), SUNGAI SIBUNGA, SUKAU, BALUNG (sudah jadi KATAK yang ditolak berbagai pihak), APAS, TANJONG BATU (IBU KATAK), SEBATIK (RAJA KATAK).

Calon Umno yang kalah:- Parlimen- Kota Belud, Sepanggar, Papar, Tenom, Silam, Semporna dan Kalabakan, manakala bagi peringkat DUN- Karambunai, Petagas, Pantai Manis, Sindumin, Liawan, Gum-Gum, Sekong, Lahad Datu, Kunak, Tungku, Senallang, Sulabayan dan Bogaya,

Melihat kepada taburan kawasan yang dimenangi mahupun yang tewas, nampaknya kecenderungan pengundi bukan berasaskan kepada calon yang mewakili etnik majoriti di kawasan-kawasan sedemikian, melainkan kerana faktor parti Umno secara keseluruhan, seperti mana dicerminkan di seluruh negara.

Memang diakui parti Umno masih mempunyai penyokong, akan tetapi di kawasan-kawasan yang kalah sokongan tidak lagi mencukupi untuk menang. 

Sebagai contoh, bagi parlimen Beaufort, undi calon Umno, bukan undi popular, namun kemenangan kerana pertembungan berbagai penjuru. 

PRU-14 juga berlaku keadaan terpencil, bagi Parlimen Kota Belud, kerana pengundi Bn di peringkat Dun lebih tinggi berbanding kawasan parlimen. Ada yang mengatakan bahawa berlaku sabotaj daripada berbagai pihak terhadap calon berkenaan, kerana berbagai sebab yang tidak dapat dikuantitatifkan. Kalau dilihat daripada segi jumlah undi Bn (3 Dun), Bn hanya kalah 88 undi berbanding undi calon yang menang.

Melihat kepada keputusan PRU-14, secara umum ada dua faktor utama menyebabkan calon-calon Umno kalah, iaitu- penolakan terhadap parti dan penolakan terhadap pemimpin.

Dua faktor ini lah yang perlu dirungkai oleh Badan Perhubungan Umno Sabah yang diketuai Datuk Salleh Tun Said Keruak.

Kepimpinan Umno negeri kena merungkai, mengapa Umno ditolak, di pihak yang sama juga perlu melihat mengapa pemimpin ditolak? 

Merungkai dua faktor yang disebutkan, boleh membangkit Umno semula. Memang jalan berliku, memang tidak mudah, untuk bangkit semula, seperti mana pengalaman parti di Kelantan dan Selangor, atau pengalaman parti Usno, parti Berjaya dan PBS sendiri di Sabah.

Tetapi, jangan lupa, semasa Umno masuk ke Sabah pada tahun 1991, tidak juga mendapat sokongan padu, namun berasaskan perkembangan masa, akhirnya dapat memerintah selama 24 tahun. Tindakan jitu parti sekarang dalam proses pemulihan, supaya dapat mengenal pasti, para pemimpin di semua peringkat yang dapat membangkitkan semula parti. Apa yang perlu dielak, apabila parti menyandarkan kepada meraka yang sokong membawa rebah, kepada mereka yang hanya mencari peluang, seperti mana ditunjukkan oleh mereka yang mendapat peluang sebelum ini, namun kini menjadi musuh utama kepada parti.

Nota: Penulis lambat meneima info, bahawa Datuk Salleh Tun Said Keruak menolak perlantikan, namun isi dan kandungan artikel ini tidak lari daripada tujuannya.

14 July 2018

PASCA PRU-14- RAMAI PEMIMPIN SABAH BERTINDAK TUNGGU DAN LIHAT

MUNGKIN, suasana tepuh politik, meyebabkan sebahagian besar pemimpin (X- Bn) bertindak tunggu dan lihat daripada sebarang kenyataan politik. 

Kalau di lihat di dada-dada akhbar tempatan, kenyataan-kenyataan politik dikuasai oleh para pemimpin parti Warisan Sabah, PH (PKR-DAP) dan Presiden STAR- Datuk Dr Jeffery Kitingan.

Tindakan berdiam diri itu, apa kah ada kaitan dengan tempoh 100 hari selepas PRU-14? atau kah terlalu awal membuat kenyataan? 

Memang tempoh masa diperlukan untuk menganalisa keadaan. Namun, setidak-tidaknya, mereka membuat kenyataan berkaitan JANJI-JANJI Pakatan Harapan dan PWS semasa PRU-14.

Daripada sekian ramai pemimpin (X-Bn), penulis hanya terbaca tiga kenyataan darpada iaitu, menerusi ADUN Apas- Datuk Nizam Abu Bakar Titingan  dan mantan Pembantu Menteri Kewangan Sabah- Datuk Ramlee Marahaban berkaitan dengan simpanan Kewangan Negeri yang dimanipulasi oleh Presiden Parti Warisan Sabah- Datuk Shafie Apdal dan kenyataan ADUN Sook- Datuk Ellron Angin yang menyanggkal kenyataan Tan Sri Harris Salleh berkaitan pembinaan PPNS, SICC dan TED.

Apa kah tindakan kerjaan masa ini, berkaitan pemansuhan sara hidup nelayan, petani, penoreh, tidak lagi relevan kepada para pemimpin (X-BN?). Apa kah pemansuhan geran komunal bagi Sabah- tidak lagi relevan dengan (X-BN?). 

Apa kah pemberian Pas Khas kepada PTI/PATI tidak lagi relevan dengan X-BN?

Apa kah kenaikan harga barangan keperluan harian meskipun GST=0% tidak lagi relevan dengan para pemimpin X-Bn? 

Atau kah mereka sudah bersetuju dengan tindakan dan polisi-polisi "kerajaan" pada hari ini?

Atau kah semua mereka ini, masih menunggu masa yang sesuai untuk membuat kenyataan? Sama-sama kita tunggu. Tetapi, jangan lupa, politik adalah kerja berterusan, bukannya seperti tumbuhnya cendawan selepas hujan. Apa yang malang lagi, ada pemimpin sanggup membiarkan penyokong yang sekian lama menyokong mereka, yang kini, bagaikan anak ayam kehilangan ibu, malah diminta untuk untuk berubah.

13 July 2018

BENAR KAH PERLANTIKAN TAN SRI RICHARD MALANJUM KERANA KOUTA MA63?

JIKA benarlah perlantikan Tan Sri Richard Malanjum kerana memenuhi Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), maka ianya satu penghinaan kepada mantan Ketua Hakim bagi Sabah & Sarawak itu.

Pemangku Presiden UPKO- Datuk Madius Tangau mengaku, bahawa perlantikan Tan Sri Richard kononnya kerana menghormati MA63. Menerusi pengakuan itu, menggambarkan bahawa perlantikan itu hanya memenuhi kouta, bukannya berasaskan kepada merit dan kekananan dalam sistem kehakiman negara.

Madius gagal melihat, latar belakang bekas Ketua Hakim bagi Sabah & Sarawak itu, dalam membuat kenyataan berkaitan perlantikan Richard Malanjum ke jawatan Ketua Hakim Negara.

Jangan kerana mahu menunjukkan bahawa Kerajaan Pakatan Harapan yang menerajui Kerajaan Persekutuan, kononnya menghormati Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), maka sanggup "downgrade" merit dan kekananan Tan Sri Richard Malanjum dalam sistem kehakiman negara.

Perlu dingat, memenuhi kehendak MA63, bukannya berasaskan kepada perlantikan rakyat Sabah pada sesebuah jawatan, akan tetapi perlu melihat kepada keseluruhan perjanjian itu.

Mungkin, Madius terlupa, bahawa beliau adalah sebahagian daripada 6 menteri persekutuan semasa pemerintahan parti Barisan Nasional, selain 3 Duta Besar, Speaker Dewan Rakyat dan Timbalannya, namun pelaksanaan MA63, jauh daripada kenyataan.

Kepada Datuk Madius Tangau, jangan mengelirukan rakyat, dan pada masa yang sama mempolitikkan merit seseorang rakyat Sabah yang dilantik ke jawatan-jawatan tertinggi di peringkat Persekutuan.

9 July 2018

KALAU BUKAN KERANA PENYOKONG BN- PH TIDAK AKAN BERKUASA

BAGI rakyat yang pernah menjadi penyokong parti Barisan Nasional, jangan lah melatah, kerana tindakan kerajaan PH yang tidak menunaikan JANJI manifesto, kerana awal-awal lagi anda telah diberitahu- diberi penerangan -diberi hujah diberi pencerahan, bahawa MANIFESTO PH hanya janji-janji bulan bintang, sebab itu jangan curahkan air di tempayan kerana mendengar guruh di langit.

Anda telah diberi tahu, bahawa GST bukanlah punca harga barangan keperluan harian meningkat, sebaliknya, harga ditentukan oleh kuasa pasar dan peniaga. Kini, selepas GST=0%, harga terus naik, tarif elektrik juga turut dinaikkan.

Keadaan pasaran saham yang terus menjunam, berkurangnya devisa negara sehingga hampir USD5bilion sejak PH memerintah dan berbagai lagi tindakan kerajaan seperti pemberhentian 17,000 kakitangan lantikan politik, pemberhentian bayaran sara hidup nelayan dan lain-lain lagi, 

Kalau bukan kerana tindakan para penyokong Bn, Peguam Negara yang tidak fasih berbahasa melayu tidak akan bakal dilantik, kalau bukan kerana tindakan para penyokong Bn yang berpaling tadah, sambutan Hari Raya SPBA tidak akan dibatalkan.

Kalau bukan kerana tindakan khianat sebahagian penyokong Bn, sekolah tahfiz tidak akan dicadangkan untuk ditutup. Kalau bukan kerana tidakan sebahagian golongan ini, tidak akan ada pengamal seks bebas menjadi pegawai menteri.

Keadaan kucar kacir dalam negara tidak akan berlaku, kalau bukan kerana berpaling tadahnya penyokong parti Barisan Nasional.

Bagi mereka yang telah bertindak khianat kepada perjuangan, maka perlu mengambil iktibar, bahawa tindakan sedemikian sentiasa mendapat imbalan setimpal, kerana hukum aksi dan reaksi senantiasa berlaku.

Namun bagi mereka yang dikhianati, perlu bersabar, dan senantiasa tawaduk, kerana semuanya itu ada hikmahnya.

Sebelum PRU-14 pada 9 Mei, Bn mempunyai 133 kerusi Parlimen, yang mana 88 kerusi daripada parti Umno. Selepas PRU itu, kerusi Umno hanya berbaki 54, kemudiannya berkurang kepada 51, kerana 3 MP berpaling tadah.

Bn telah memerintah selama 61 tahun sejak merdeka. PRU-14 pemerintahan lebih setengah abad itu ditamatkan.

Di Sabah, kalau bukan kerana pengkhiantan sebahagian penyokong Bn, tidak akan berlaku krisis perlembagaan, tidak akan berlaku kerajaan KATAK.

8 July 2018

CEPATNYA PARA PEMIMPIN BERUBAH

Sangat mudah menilai pemimpin yang mempunyai jatidiri, iaitu melihat kelibat pemimpin itu dikala tiada kuasa, tiada kedudukan, tiada status.

Rakyat bermula daripada sekarang, perlu mencatit pada diari masing-masing, mana pemimpin yang bersifat seperti lalang. Mana pemimpin yang mempergunakan rakyat untuk kepentingan peribadi.

Selain itu, rakyat juga perlu mencatit pada diari masing-masing, para pemimpin yang khianat kepada amanah yang diberikan.

Sebagai ingatan kepada rakyat, khususnya generasi penerus, para pemimpin seumpama ini tidak boleh lagi diberikan mandat atau amanah, kerana selagi bertindak khianat, maka selamanya khianat.

Pada tahun 1994, Kerajaan yang diterajui PBS tumbang, kerana pengkhiantan. Kerana sifat khianat itu melekat pada perjuangan mereka, maka pada 11 Mei, parti Barisan Nasional Sabah menjadi mangsa pengkhinatan daripada kelompok yang sama.

Mereka yang menjadi pengkhianat kepada parti PBS, semuanya meneruskan khianat mereka, kecuali Datuk Rubin Balang.

Apabila pemimpin mempunyai sifat khianat, maka selamanya akan khianat. 

Kepada mereka yang mengikuti perjalanan politik Sabah, sudah pasti menyedari bahawa kemelut dua Ketua Menteri Sabah, kerana perbuatan secara langsung mahupun tidak langsung oleh mereka yang pernah bertindak khianat.

Boleh kah para pemimpin yang ada sifat khianat memajukan dan membangun Sabah dan rakyatnya? 

Rakyat Sabah perlu mengakui, bahawa Kemajuan & Pembangunan Sabah bermula pada tahun 2003, kerana dipimpin oleh pemimpin yang tidak ada rekod khianat.

Rakyat Sabah perlu mengakui, bahawa kewangan Sabah dapat meningkat hingga RM3.74bilion kerana dipimpin oleh pemimpin yang ikhlas, berintegriti dan tiada rekod khianat.

Rakyat Sabah perlu bersyukur, kerana keluasan hutan Sabah tidak menjadi pupus, kerana dipimpin oleh pemimpin yang berwibawa dan amanah. Sebagai rekod, tahun 2002, keluasan hutan Sabah hanya 838ribu hektar, tahun 2017 telah meningkat kepada 1.87juta hektar.

Adalah diharapkan keluasan hutan Sabah, tidak menjadi korban kerakusan para pemimpin yang tidak amanah.

7 July 2018

DISEBALIK PEMBUNUHAN KARAKTER TAN SRI MUSA AMAN

Kepada rakyat Sabah, perlu mencatit dalam diari masing-masing, mengapa dan sebab Tan Sri Musa Aman menyaman TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal.

Keputusan PRU-14 yang ditentukan oleh pengundi Sabah, Parti Barisan Nasional (BN) mendapat 29 kerusi DUN, Parti Warisan Sabah (PWS)-21, DAP-6, PKR-2 dan STAR-2.

Oleh kerana keperluan menubuhkan kerajaan perlu mempunyai majoriti mudah daripada 60 DUN, maka jumlah yang diperlukan adalah 31.

Melihat keputusan PRU-14, tiada parti yang boleh menubuhkan kerajaan, kecuali berlaku kerjasama antara parti. 

Kalau melihat di DUN Kedah, meskipun PH mempunyai 18, PAS-15 dan UMNO-3, PH dapat menubuhkan kerajaan, kerana jumlah DUN negeri itu-36.

Di Sabah, pada 10 Mei, 2018, Bn dengan 29 kerusi DUN berkerjasama dengan STAR sehingga menjadikan jumlah kerusi DUN menepati majoriti mudah, iaitu 31. Ekoran kerjasama itu, maka Musa bersama kabinet beliau mengangkat sumpah jawatan. Kabinet yang ditubuhkan sempat mengadakan mesyuarat pertama pada 12 Mei, 2018.

Namun, kerana tindakan khianat 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO, iaitu ADUN Balung- Datuk Osman Jamal, ADUN Tanjung Batu- Datuk Hamisa Samat, ADUN Sebatik- Datuk Abd Muis Picho, DUN Kemabong- Jamawi Jaafar, ADUN Paginatan- Datuk Abidin Madingkir dan ADUN Kedamaian-Ewon Bendick, maka Shafie mendapat sokongan 35 ADUN termasuk beliau.

Ironinya, 6 ADUN itu, pada 10 Mei didepan TYT menandatangan sokong terhadap Tan Sri Musa untuk menubuhkan kerajaan.

Pada 9 Julai, di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, akan ditentukan apa kah status sokongan yang diberikan 6 ADUN itu. Jika status sokongan itu sah, maka Perlantikan Musa pada 10 Mei, akan turut sah. jika demikian, apa kah status perlantikan Shafie pada 12 Mei? Kedudukan inilah yang ditunggu-tunggu, sebab itu penulis sehingga kini menganggap, kerajaan Sabah yang ada sekarang, adalah kerajaan sementara.

Penulis berpendapat, kerajaan yang dibentuk kerana tindakan khianat tidak boleh diteruskan, sebaliknya perlu kembali kepada rakyat menerusi pilihanraya semula. Tujuan pilihanraya itu, bagi mengwujudkan kestabilan kerajaan dan politik.

Apapun keputusan mahkamah pada 9 Julai, DUN Sabah perlu dibubarkan untuk memberi laluan kepada pilihanraya.

Adalah tidak perlu membunuh karakter Musa, kerana menyaman TYT dan Shafie, bagi tujuan meneggakkan keadilan sesuai dengan Perlembangaan negeri, termasuk laporan polis oleh TYT, tindakan memalukan Musa melalui saman, oleh seseorang yang tidak jelas kedudukannya, seperti pada caption, kerana tindakan itu, bukanlah cara demokrasi yang sihat.

KEWANGAN SABAH-DISEBALIK TINDAKAN MENGELIRUKAN RAKYAT


Ternampak sangat, bagai mana pemimpin Kerajaan Sementara Sabah cuba menjustifikasikan kenyataan Presiden parti Warisan Sabah- Datuk Shafie Apdal pada 27 Mei, 2018, kononnya Sabah tidak mempunyai simpanan kewangan, sebaliknya kerajaan negeri beroperasi secara negatif. Kenyataan itu, awal-awal lagi disangkal oleh mantan Pembantu Menteri Kewangan Sabah- Datuk Ramlee Marahaban, yang mana beliau menyatakan bahawa setakat Disember, 2017, Sabah mempunyai simpanan kewangan berjumlah RM3.74bilion.

Pada 5 Julai, DUN Sabah diberi tahu, oleh Shafie, bahawa Sabah sebenarnya mempunyai simpanan kewangan berjumlah RM3,305.4juta (atau RM3.31bilion) yang terbahagi kepada RM1,608.9juta Akaun Hasil DiSatukan, dan RM1,696.5 juta Akaun Amanah DiSatukan.

Sebenarnya kedua-dua akaun itu boleh digunakan oleh kerajaan negeri, hanya bezanya, Akaun Amanah DiSatukan perlu kelulusan DUN. Sebab itu, apabila kerajaan Negeri memerlukan tambahan bajet, maka membentangkan bajet tambahan semasa sidang DUN.

Kenyataan ADUN Inanam, Kenny Chua yang juga "pembantu Menteri Kewangan" Kerajaan Sementara, kononnya, wang Amanah DiSatukan tidak boleh dibelanjakan, adalah satu tindakan mengelirukan rakyat, bagi tujuan menjustifikasi kenyataan Shafie sebelum ini, bahawa Sabah tidak mempunyai kewangan untuk dibelanjakan.

DUN Sabah juga diberitahu, bahawa Sabah tidak mempunyai bayaran tertunggak, melainkan bayaran berjadual yang sentiasa mengikut jadual. Kerajaan Sabah juga telah memperuntukan RM150juta bagi bayaran pinjaman kepada Persekutuan menurut jadual yang ditetapkan.

Oleh kerana Pengurusan Kewangan yang telus dan transparen, maka selama 16 tahun berturut-turut mendapat sijil Tanpa Teguran daripada Ketua Audit Negara. Selain itu, pengurusan Kewangan Sabah mendapat Tripe AAA daripada Penarafapan Antarabangsa.

Cubaan Shafie dan para pemimpin Kerajaan Sementara Sabah memalitkan imej buruk berkaitan Pengurusan Kewangan Negeri, tidak akan berjaya, kerana Fakta dan Rekod tidak akan pernah berbohong, dan sukar untuk dimanipulasi.

Hakikatnya, Shafie dan kumpulan beliau, cuba mengikuti cara Lim Guan Eng, memberi tafsiran baru berkaitan pengertian Hutang, walaupun takrifan itu, tidak diamalkan oleh mana-mana negara di dunia.

Sebagi rekod, pada tahun 2003, kewangan Sabah samada Akaun Hasil DiSatukan dan Akaun Amanah DiSatukan hanya berjumlah RM184juta. Selepas 14 tahun, telah meningkat setakat 18 Jun, 2018 kepada RM3,305.4juta peningkatan hampir 170 kali ganda.

Rakyat Sabah akan melihat, jika Kerajaan Sementara yang diterajui Shafie, akan dapat menambah simpanan kewangan Negeri dalam tempoh 5 tahun, atau kah simpanan itu akan mencontohi keadaan sebelum tahun 2003, kerana pengalaman Sabah pada tahun 1985, kewangan Sabah yang ditinggalkan Kerajaan berjaya cukup besar, namun selepas itu, Sabah hampir muflis.

6 July 2018

SIMPANAN KEWANGAN SABAH-DOLAK DALIK SHAFIE MEMAKAN DIRI SENDIRI

Pada 27 Mei, 2018 dalam satu ucapan di Hongkod Koisaan, Penampang yang dilapor DISINI Presiden Parti Warisan Sabah (PWS) Datuk Shafie Apdal menyatakan bahawa Kerajaan Sabah beroperasi dalam keadaan defiset (berhutang), kerana tiada simpanan kewangan. Beliau menyangkal, bahawa Sabah mempunyai simpanan kewangan lebih RM3bilion seperti mana dinyatakan oleh kerajaan Barisan Nasional Sabah sebelum PRU-14.

Namun, ironinya, tidak sampaipun dua bulan, kenyataan itu disngkal sendiri oleh beliau, apabila dalam sidang DUN Sabah pada 5 Julai, 2018, mengatakan sebaliknya, kerana Sabah setakat Jun, 2018 mempunyai simpanan kewangan sebanyak RM3,305.4juta atau lebih RM3bilion.

Menerusi sidang itu juga, Shafie mengakui, bahawa Sabah tidak mempunyai bayaran tertunggak kepada Kerajaan Persekutuan atau mana-mana pihak, ertinya, pengurusan kewangan Sabah sesuai dengan pengiktirafan Ketua Audit Negara, selama 16 tahun tanpa teguran, selain penarafan Agensi Antarabangsa, Standard & Poor, yang memberikan Triple AAA.

Kenyataan Shafie berkaitan kewangan negeri, sebenarnya bertujuan memberi tanggapan negatif kepada kerajaan Barisan Nasional yang diterajui Tan Sri Musa Aman.

Pada tahun 2003, semasa Musa dilantik ke jawatan Ketua Menteri, simpanan kewangan negeri hanya berjumlah RM184juta. Dalam tempoh 14 tahun telah meningkat kepada RM3,31bilion atau bertambah RM3,121.4juta atau 1,696.41% dengan purata 121.17% setahun.

Selain itu, semasa pemerintahan Musa, Bajet negeri telah beberapa kali mencapai rekod, iaitu melebih RM4bilion, dan iroinya, bajet-bajet itu adalah bajet surplus.

Jika kerajaan Sementara Sabah akan disahkan sebagai kerajaan yang sah, adalah diharapkan, boleh membentangkan bajet setidak-tidaknya sama dengan jumlah bajet yang dibentangkan sebelum ini, dan sudah tentunya diharapkan bajet itu adalah bajet surplus.

Rakyat Sabah ingin sangat melihat, apa kah kerajaan yang menggantian kerajaan Barisan Nasional dapat mengumpul simpanan kewangan lebih daripada yang ditnggalkan Tan Sri Musa? atau berkali lipat? 

Jika mengikut kadar peningkatan simpanan kewangan negeri sebesar 121% setahun, maknanya, selepas 5 tahun, Sabah perlu mempunyai simpanan berkali-kali ganda (tekan kalkulator, anda akan tahu jumlahnya).

Ada lah satu cabaran utama kepada kerajaan "pimpinan" Shafie, apa kah dapat mengumpul kewangan dan pada masa yang sama dapat membangun negeri sepantas kadar pembangunan dan kemajuan semasa era Tan Sri Musa? Lima tahun akan datang rakyat Sabah menilainya!!!! Semoga, erti peribahasa tikus membaiki labu, kera mendapat bunga tidak berlaku.

5 July 2018

9 JULAI, MUSA ATAU SHAFIE?

Di DUN Sabah, Parti Warisan Sabah, DAP, PKR dan UPKO mempunyai 43 penyokong (termasuk 3 ADUN dilantik), manakala yang menentang 21 daripada 63 ADUN.

Keputusan PRU-14, Bn menang 29, PWS-21, DAP-6, PKR-2, STAR-2.

Pada 10 Mei, 2018, BN bekerjasama dengan STAR membentuk kerajaan Negeri, sebab itu Pengerusi Bn masa itu- Tan Sri Musa Aman bersama kabinet beliau mengangkat sumpah. Kerajaan yang dibentuk itu telah mengadakan mesyuarat kabinet pertama pada 12 Mei, 2018.

Namun, kerajaan yang dibentuk itu hanya 48 jam, atas sebab 4 pengkhianat ADUN Umno, dan 2 ADUN UPKO menyokong gabungan PWS, DAP dan PKR. 

TYT Sabah berasaskan keadaan itu, melantik Datuk Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri pada 12 Mei, meskipun Musa dan kabinet beliau tiada yang meletakkan jawatan.

Ekoran keadaan itu, maka TS Musa Aman menggunakan Mahkamah menentukan siapa sebenarnya Kerajaan yang sah, dan diketahui pada 9 Jula.

Bagi rakyat Sabah, masih menunggu keputusan mahkamah, bagi menentukan kerajaan yang sah secara rasmi.

Pada Isnin, sesiapa yang tinggal berdekatan Mahkamah Tinggi, Kota Kinabalu, datanglah bagi mendengar keputusan.

KES MAHKAMAH DS NAJIB RAZAK AKAN MENGAMBIL MASA YANG PANJANG

DALAM kes jenayah diperlukan pembuktian yang saksama. Melihat kes yang dituduh kepada DS Najib Razak, ianya akan melibatkan bertimbun dokumen, melibatkan ramai saksi, bagi mengwujud kes tanpa keraguan, untuk memanggil OKT untuk mempertahankan diri.

Nampaknya pihak pendakwaan memerlukan sekurang-kurangnya setahun untuk menutup kes, kemudiannya pihak pedakwaan pula mengemukakan hujah pembelaan, sebelum mahkamah tinggi membuat keputusan. Jika mahkamah tinggi mendapati ada prima facie, maka perbicaraan sebenar berjalan, dan akan memakan masa. 

Nampaknya, sehingga PRU-15, kes DS Najib Razak tidak akan selesai.

Dalam proses perbicaraan adalah peluang terbaik mantan Perdana Menteri itu membersihkan nama, asalkan perbicaraan mengikut lunas undang-undang, tanpa campur tangan daripada pihak kerajaan yang memerintah.

Empat pertuduhan terhadap DS Najib Razak yang dibacakan di Mahkamah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur pada Rabu, 4 Julai, 2018, dijadualkan didengar pada Februari-Mac tahun 2019, memandangkan pihak pendakwaan belum bersedia membuat pendawaan.

Penangguhan merupakan satu tindakan penyeksaan terhadap tertuduh, bukan sahaja daripada segi mental akan tetapi daripada segi kebebasan.

Bagi DS Najib, walaupun mahkamah menahan pasport beliau sebagai syarat tambahan kepada jaminan, ianya tidak membawa makna apa-apa kerana beliau dilarang keluar negara.

4 July 2018

JANGAN MELAMPAU MENGAIBKAN NAJIB

DS Najib Razak Di Mahkamah Jalan Duta, KL
SELEPAS rakyat bertahun-tahun dimomokkan dengan 1MDB, dan RM2.6bilion, sehinggakan rakyat menghukum parti Barisan Nasional pada PRU-14 kerana dua isu itu yang dikaitkan dengan Dato Seri Najib Razak, akhirnya pada hari di Mahkmah Tinggi, Jalan Duta, Kuala Lumpur, pertuduhan terhadap PM ke-6 itu tidak kait mengaitkan dengan momokkan berbagai pihak termasuk DOJ Amerika, melainkan satu pertuduhan baharu.

Melihat kepada tuduhan terhadap mantan Perdana Menteri, penulis yakin akan mencontohi kes Perwaja dan PKFZ yang akhirnya mahkamah mendapati, tiada kes prima facie terhadap Orang Yang Kena Tuduh (OKT).

Melihat kepada 4 tuduhan terhadap DS Najib Razak, ianya kenampakan tidak kukuh, kerana mantan Perdana Menteri itu, bukanlah individu yang terlibat secara langsung dengan perjalanan SRC International.

Walau apapun, pertuduhan telah dibuat, biarlah mahkamah menentukan apa kah DS Najib Razak bersalah atau sebaliknya.

Janganlah ada rakyat negara ini menjatuhkan hukuman mendahului keputusan mahkamah, apa tah lagi mengaibkan mantan Perdana Menteri itu.

Di pihak Tommy Thomas, Peguam Negara baharu bersama pasukkan beliau berdepan dengan Peguam Bela Dato Seri Najib Razak yang diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah di mahkamah yang dijadualkan pada Februari 2019.

Bagi penulis, kerana kes ini ada kepentingan rakyat, maka ianya perlu disegerakan, dan tidak perlu menunggu tahun depan.

TUDUHAN TERHADAP DATO SERI NAJIB AKAN IKUT JEJAK KES PERWAJA, PKFZ-AKHIRNYA TANPA KES

Melihat kepada tuduhan terhadap Dato Seri Najib Razak yang dibacakan di Mahkamah Jalan Duta Kuala Lumpur pada Rabu, 4 Julai 2018 yang berbunyi

Mahkamah Sesyen - Pertuduhan keempat dibacakan. Beliau didakwa di bawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pertuduhan keempat - Najib didakwa sebagai seorang pegawai badan awam iaitu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, telah menggunakan jawatan untuk suapan bagi dirinya berjumlah RM42 juta apabila dia mengambil bahagian atau terlibat dalam keputusan bagi pihak kerajaan Malaysia untuk memberikan jaminan kerajaan bagi pinjaman-pinjaman berjumlah RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) kepada SRC International Sdn Bhd.

Tertuduh, Najib Razak menghadapi tiga tuduhan di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan kerana jenayah pecah amanah.

Pertuduhan pertama - Najib didakwa sebagai seorang penjawat awam dan ejen iaitu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, Advisor Emeritus SRC International Sdn Bhd (SRC) dan dalam kapasiti itu diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang sejumlah RM27 juta.

Pertuduhan kedua - Najib didakwa sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang sejumlah RM5 juta di tempat dan tarikh sama.

Pertuduhan ketiga - Najib didakwa sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang berjumlah RM10 juta di tempat sama antara 10 Feb 2015 dan 2 Mac 2015, mengikut seksyen sama

Akan ikut jejak kes Perwaja, PKFZ, yang akhirnya OKT dibebaskan oleh mahkamah.

Tuduhan terhadap DS Najib pada hari ini, sama sekali lari daripada dakwaan sekian lama berkaitan 1MDB dan dana RM2.6bilion.

Nampaknya, Kerajaan PH yang diterajui Tun Dr Mahathir, terpaksa menggunakan kes lain yang tidak mewakili dakwaan mereka.

EPISOD ANWAR KE-2 BERMULA

DS Najib Razak di Mahkamah Jalan Duta (foto mk)
Kurang dua bulan selepas Dato Seri Najib Razak kehilangan jawatan, mantan Perdana Menteri itu dihadapkan ke mahkamah, berkaitan dana RM42 juta corporate social responsibility (CSR) syarikat SRC International Bhd yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi mantan Perdana Menteri itu.

Akaun peribadi Perdana Menteri itu diurus oleh beberapa orang pemegang amanah. Akan diketahui duduk perkara akaun itu, apabila perbicaraan bermula.

Dalam segi undang-undang, seseorang itu mesti dianggap tidak bersalah selagi belum didapati bersalah oleh mahkamah.

Sejak tahun 2014, para pemimpin seperti Tun Dr Mahathir, Lim Kit Siang dan para pemimpin Pakatan Harapan, telah mengelar Dato Seri Najib Razak sebagai pencuri wang 1MDB, khususnya berkaitan wang RM2.6bilion sumbangan daripada keluarga DiRaja Arab Saudi. Walaupun berbagai cara dilakukan oleh kerajaan PH, mereka tidak dapat menemukan bukti kuat untuk maksud pendakwaan. Akhirnya, mereka menggunakan sumbangan SRC International untuk dakwaan. Kata peribahasa, tidak rotan akar pun berguna.

Tindakan kerajaan PH, sebenarnya terperangkap dengan dakwaan mereka sendiri.

Ini lah masanya, Dato Seri Najib Razak membersihkan nama beliau sekaligus menepis dakwaan-dakwaan sebelum ini.

Jika sebelum ini, Dato Seri Anwar dibicarakan kerana salahguna kuasa menghalang siasatan sodomi terhadap mantan TPM itu semasa era Tun Dr Mahathir, kini DS Najib Razak pula berdepan dakwaan yang akan disebutkan di mahkamah sebentar lagi.

Pertuduhan keempat dibacakan. Beliau didakwa di bawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pertuduhan keempat - Najib didakwa sebagai seorang pegawai badan awam iaitu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, telah menggunakan jawatan untuk suapan bagi dirinya berjumlah RM42 juta apabila dia mengambil bahagian atau terlibat dalam keputusan bagi pihak kerajaan Malaysia untuk memberikan jaminan kerajaan bagi pinjaman-pinjaman berjumlah RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) kepada SRC International Sdn Bhd.

Najib Razak menghadapi tiga tuduhan di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan kerana jenayah pecah amanah.

Pertuduhan pertama - Najib didakwa sebagai seorang penjawat awam dan ejen iaitu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, Advisor Emeritus SRC International Sdn Bhd (SRC) dan dalam kapasiti itu diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang sejumlah RM27 juta.

Pertuduhan kedua - Najib didakwa sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang sejumlah RM5 juta di tempat dan tarikh sama.

Pertuduhan ketiga - Najib didakwa sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan diamanahkan dengan penguasaan ke atas wang milik SRC berjumlah RM4 bilion, telah melakukan pecah amanah jenayah terhadap wang berjumlah RM10 juta di tempat sama antara 10 Feb 2015 dan 2 Mac 2015, mengikut seksyen sama

3 July 2018

DISEBALIK PEMUTIHAN PATI SABAH

Bukti PRU-14 kawasan-kawasan tradisi Umno dapat dirampas parti Warisan Sabah (PWS) ekoran penubuhan RCI Pati Sabah. 

Umno lupa, bahawa sokongan terhadap parti itu, kerana akibat tindakan tegas PBS terhadap isu PATI.

Para pemimpin PWS sedar, bertindak tegas terhadap PATI, parti itu akan kehilangan sokongan.

Untuk konsolidasi kekuatan, maka tindakan pemutihan terhadap PATI perlu dilakukan.

PWS tidak mahu kehilangan sokongan di kawasan-kawasan pantai timur Sabah dan pesisir pantai.

Bagi memperkuat kedudukan PWS, selain tindakan pemutihan, juga akan diperkenalkan beberapa ordinan tanah, bagi memerbanyak kawasan penempatan.

Para pemimpin PWS khususnya daripada KDM, terpaksa "senyap" berkaitan PATI, kerana demi survival politik.

Dalam pilihanraya, yang mustahak adalah jumlah kerusi yang mencukupi menubuhkan kerajaan.

Parti politik Sabah dalam persimpangan, apa kah setiap parti mahu berjuang bagi kepentingan penduduk asal, atau survival politik.

Tindakan Kerajaan Sabah sebelum ini berkaitan PATI menerusi THTO (tiada hari tanpa operasi) menyebabkan kebencian sehinggakan menyebabkan "tsunami' di kawasan-kawasan tertentu di Sabah.

1 July 2018

UMNO MASIH DIPERSIMPANGAN

PARTI Umno masih dipersimpangan antara berubah secara total dan mempertahankan status quo.

Kemenangan Datuk Seri Dr Zahid Hamidi menunjukkan bahawa parti masih meneruskan tradisi, Timbalan Presiden akan menjadi Presiden.

Sejak kewujudan parti 71 tahun lalu, apabila Presiden berhenti, maka timbalan lah yang mengambil alih. 

Pemilihan parti bagi Sesi 2018-2021 dicuba oleh Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Tengku Razalegh Hamzah, apa kah perwakilan akan lari daripada tradisi parti. Keputusannya, bahawa perwakilan masih mengekalkan tradisi parti itu, walaupun undi popular mempunyi kecenderungan untuk berubah, namun kerana "electoral college" maka status quo dipertahankan.

Sebenarnya, jika dilihat daripada persepktif bagi mereka yang kalah, tiada sistem yang terbaik bagi sebarang pemilihan.

Jika semua pihak berlapang dada, maka perlu akur dengan sistem pemilihan. Keadaan rumah siap pahat berbunyi seharusnya tidak berlaku. Keadaan ini lah yang cuba dielak parti, apabila sebelum ini kerap mencadangkan jawatan no 1 dan 2 jangan dipertandingkan.

Kini, selepas pemilihan, calon Presiden yang kalah, Khairy Jamaluddin, mengeluarkan rasa tidak puas hati, dan menyalahkan sistem pemilihan yang digunapakai parti.

Malah, mantan Ketua Putri Umno yang juga MP Masjid Tanah, Melaka keluar daripada parti, memberi alasan, bahawa parti masih tidak berubah, meskipun kehilangan kuasa.

Sebenarnya, adalah perkara subjektif, dan tiada jaminan, jikapun pemilihan parti pada kali ini, diterajui lebih 70 peratus muka-muka baru.

Ambil lah iktibar, bahawa Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin Yassin dan Dato Seri Anwar Ibrahim adalah pemimpin yang lahir daripada kilang Umno. Mengapa mereka diterima rakyat?

Muka lama atau muka baru, bukan lah jaminan. Apa yang mustahak, bahawa saf kepimpinan mampu memberi kepimpinan sesuai dengan kehendak rakyat masa kini. Fikir-Fikirkan.

SAF KEPIMPINAN UMNO SESI 2018-2021

Perwakilan Umno daripada 191 Bahagian telah memilih saf kepimpinan parti bagi Sesi 2018-2021. Diharapkan menerusi saf kepimpinan parti itu, parti dapat sembuh daripada kecederaan dan dapat berdiri tegak akibat tersandung pada PRU-14.

Umno telah kehilangan 34 kerusi parlimen pada PRU-14 apabila hanya menang 54. Pada keadaan terkini, ahli parlimen parti itu hanya berbaki 51, apabila tiga wakil rakyat parti itu bagi Parlimen Bagan Serai, Bukit Gantang dan Masjid Tanah keluar daripada parti.

Tidak dipastikan, apa kah akan ramai lagi wakil rakyat daripada parti itu akan keluar? 

Para wakil rakyat yang keluar sebenarnya adalah para pemimpin yang kurang jati diri dan semangat juang. Bagi memperkasakan dan memperkuat parti, adalah elok, mereka yang terkategori itu keluar lebih awal, agar parti terbersih daripada mereka yang bersifat musang berbulu ayam, gunting dalam lipatan.

Mereka yang keluar daripada parti, adalah mereka yang hanya mementingkan diri sendiri, bukan pun perjuangan parti. 

Jika daripada awal-awal lagi, parti terbersih daripada kategori pemimpin ini, kemungkin besar parti tidak sampai tercedera atau tersandung.

Terbaharu, wakil yang keluar adalah mantan Ketua Putri Umno. Keluarnya beliau walaupum masih menang menggunakan tikit parti pada PRU-14, namun hakikatnya beliau telah gagal menarik anak muda menyokong parti, atas kapasiti beliau sebagai Ketua Puteri.

Berkaitan dengan saf kepimpinan baru parti, walaupun tidak banyak kejutan, malah mengekalkan para pemimpin yang ditolak rakyat di kawasan masing pada PRU-14, namun mereka itu, mempunyai semangat juang yang tinggi untuk memulihkan parti.

Adalah diharapkan, para pemimpin parti yang gagal dipilih dalam saf kepimpin bagi tempoh 3 tahun ini, akan terus berganding bahu dengan barisan kepimpinan, merapatkan kerjasama sebagai satu pasukan.

Setiap ahli parti, perlu memberi sokongan kepada saf kepimpinan baru, di semua peringkat, termasuk peringkat cawangan dan bahagian.

Setiap ahli parti bermula daripada sekarang perlu fokus menawan hati rakyat sehinggalah ke PRU-15.

Penulis yakin, jika semua pihak berganding bahu dan bertungkus lumus memulihkan parti untuk kuat semula, PRU-15, parti akan menerajui kerajaan semula.

Untuk rekod, berikut adalah saf kepimpinan parti yang baharu.

PRESIDEN
Datuk Seri Dr Zahid Hamidi (Perak)

TIMBALAN PRESID.EN
Datuk Seri Mohamad Hassan (Negeri Sembilan)

NAIB PRESIDEN
Datuk Seri Ismail Sabri Yakob (Pahang)
Datuk Seri Khaled Nordin (Johor)
Datuk Seri  Mahdzir Khaled (Kedah)

AHLI MAJLIS TERTINGGI
Datuk Seri  Zambry Kadir (Perak)
Datuk Mohd Sharkar (Pahang)
Datuk Mustapha Mohamed (Kelantan)
Datuk Abd Rahman Dahlan (Sabah)
Datuk Reezal Merican (Penang)
Datuk Azeez Rahim (Kedah)
Datuk Rosnah Shirlin (Sabah)
Datuk Shabery Cheek (Terengganu)
Datuk Azalina Othman  Said (Johor)
Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi (Johor)
Datuk Razali Ibrahim (Johor)
Datuk Ahmad Maslan (Johor)
Datuk Lokman Adam (Johor)
 Razlan Rafii (WP)
 Tun Faisal (WP)
Tan Sri Noh Omar (Selangor)
-Armand Azha (Selangor)
-Datuk Azlan Man (Perlis)
 Jalaludin Alias (NS)
 Azian Othman (Perak)
 Shamsul Anuar Nasarah (Perak)
 Alwi Che Ahmad (Kelantan)
 Abd Rahman Mohamad (Pahang)
 Shaikh Husin (Penang)
 Khaidirah (Melaka)

30 June 2018

BERLAGAK, SOMBONG- PUNCA BN KALAH PRU-14

Hakikat perlu diterima, sifat sombong, bongkak, bersifat elitis yang dilakukan para pemimpin Bn adalah punca utama mengapa rakyat menolak gabungan 13 parti itu. 

Selain itu, para pemimpin tidak mampu membezakan antara penyokong ikhlas dan membodek, penyokong tegar dan penyokong mencari peluang, malah ada penyokong mencari peluang, menuduh penyokong tegar sebagi tidak cerdik dan tidak bijak.

Pemimpin Bn yang punya kedudukan dikelilingi oleh penyokong mencari peluang, dan mereka inilah ke depan semasa PRU-14, sebagai akibatnya, ramai calon berstatus demikian bukan sahaja tewas, malah ada yang kalah teruk.

Penulis bersetuju dengan pendapat Tengku Razalegh Hamzah calon Presiden Umno, bahawa kekalahan Umno kerana berpunca kepada sifat-sifat pemimpin parti itu sendiri.

Tindakan menunjuk-nunjuk oleh penyokong mencari peluang, selain tindakan para pemimpin sendiri membuatkan rakyat muak dan benci, apa tak lagi ditambah dengan berbagai skandal yang dilakukan segelintir pemimpin.

Perbezaan kehidupan antara pemimpin bersama dengan penyokong mencari peluang, berbanding kehidupan rakyat, ibarat hitam putih. Penyokong tegar, masih bersarapan dengan baki nasi semalam, manakala pemimpin dan penyokong mencari peluang bersarapan di hotel-hotel berbintang 5.

Kemajuan teknologi, membuatkan apa sahaja tindakan, perbuatan pemimpin, dapat diketahui sekelip mata, sehinggakan rakyat terbangkit emosi menunju kebosanan dan kebencian.

Oleh kerana Bn tidak lagi wujud, dan kini sudah kembali tiga parti asal- Umno-MCA-MIC, maka para pemimpin 3 parti itu perlu kembali ke asal, jika mahu mendapat kepercayaan rakyat semula.

Umno khususnya, dan para pemimpin yang bakal menerajui parti itu hasil daripada pemilihan yang dipilih oleh 170,000 perwakilan daripada 191 Bahagian, perlu mengambil iktibar berkaitan dengan punca-punca mengapa rakyat menolak pada PRU-14. 

Kepada para pemimpin Umno yang bakal dipilih, celik-celik lah mata, utamakan penyokong tegar, bukannya penyokong hanya dikala senang.

29 June 2018

MELENYAPKAN UMNO=MELENYAPKAN KESATUAN MELAYU

Membekukan akaun bank sudah, membatalkan pendaftaran on the way.

Umno- adalah parti yang menyatukan melayu, dapat memerdekakan negara. 

Menerusi Umno, maka melayu dapat bersatu dan dapat menghalau penjajah yang menjajah negeri melayu beratus tahun.

Menerusi Umno, kaum melayu dapat dimartabatkan di tanah airnya sendiri.

Kini, Umno perlu dinyahkan, dimatikan kerana dikatakan dipenuhi pemimpin yang rasuah, racist dan jahat.

Jangan lupa, Umno mempunyai lebih 3 juta ahli, dan tidak semuanya jahat, rasuah dan racist.

Umno dikatakan sangat buruk, kerana hanya beberapa pemimpin yang terpalit. Kerana nila beberapa titik, kerana beberapa biji pisang dalam setandan rosak, maka Umno dicap rosak.

Kalau Umno rosak, tidak kan dapat memajukan negara selama 61 tahun. 

Kalau Umno parti rosak, tidak akan melahirkan pemimpin seperti Tun Dr Mahathir, Dato Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Muhiyiddin Yassin, Tun Daim Zainuddin dan ramai lagi.

Sebenarnya Umno tidak rosak. Umno untuk sementera tercedera, tersandung, kerana kegagalan menepis persepsi. 

Umno tercedera/tersandung, kerana faktor kebosanan, yang gagal ditangai para pemimpin. Para pemimpin gagal menterjermakan aspirasi generasi selepas merdeka.

Yang mahu melenyapkan Umno adalah para pemimpin yang racist, dibuktikan apabila Lim kit Siang kerap sangat menulis, membuat kenyataan buruk berkaitan Umno.

Kini, para pemimpin PH bersatu untuk mematikan Umno, kerana dakwaan, Umno rasuah, racist, jahat datangnya daripada mereka. Kata peribahasa orang putih, yang berteriak pencuri, sebenarnya orang itulah sebenarnya pencuri.

Di Sabah, jika bukan Umno, Datuk Shafie Apdal, akan jadi seperti persara kerajaan yang lain. Kerana Umno, ramai pemimpin bermunculan. 

Umno sebenarnya tiada salah apapun. Umno dapat nama buruk, kerana perbuatan para pemimpin yang tamak haloba, pemimpin yang sombong, pemimpin yang arrogant.

Esok, parti akan menentukan saf pemimpin yang bakal disandarkan untuk memperkuat parti, membersihkan imej parti, dan paling mustahak, menghalang propaganda negatif daripada para pemimpin PH.

Semoga 170,000 perwakilan, dapat memilih saf kepimpinan yang mempunai jati diri, mempunyai semagat juang yang tinggi, agar parti kembali gah, dahulu, kini dan selamanya.

Kepada para perwakilan, dibahu anda terletak, apa kah UMNO akan ditalkinkan!!!! Selamat Bersidang.

9 TAHUN NAJIB KUKUHKAN EKONOMI- HANYA 100 HARI TUN M LEBURKAN

Bagi yang faham indeks Bursa Malaysia, setiap 1 point naik atau turun ianya mewakili RM1bilion. Pada April, 2018 Indeks Bursa Malaysia, berada pada paras 1,895 point. Angka itu merupakan 130% GDP negara (GDP negara RM1.2trilion). Kini indeks bursa sudah di bawah 1,700 point, ertinya dalam tempoh 50 hari selepas Pakatan Harapan menjadi kerajaan, bursa Malaysia kehilangan hampir RM200 bilion (laporan media kewangan seperti Financial Times mengatakan lebih RM40bilion telah di bawah keluar daripada negara).

Dengan menurunnya indeks bursa negara, mereka yang rugi adalah peniaga. Siapa peniaga? mereka itu majoriti daripada kaum cina (nota tidak termasuk Tan Sri Vincent Tan, kerana taikun itu mendapat keuntungan apabila lembaga Tabung Haji menjual pegangan saham pada T7, kemudiannya disambut oleh taikun itu).

Selain kaum cina, agensi yang mengalami kerugian adalah KWSP, PNB, LTAT, Tabung Haji. 

Mengapa kaum cina diam berkaitan merundumnya bursa saham, sebabnya mereka malu mengaku kerana kaum itu lebih 90% menyokong PH pada PRU-14.

Kerajaan PH, sedar berkaitan kerugian besar yang dialami Bursa Malaysia, dan jika trend itu beterusan, dan bursa kehilangan sehingga RM500bilion, maka terkabul lah hujah para pemimpin PH sebelum ini, bahawa negara menuju muflis.

Bagi petani, nelayan, buruh, penoreh, kakitangan awam, memang tidak terasa sangat, namun bagi peniaga, keadaan demikian boleh menjadikan mereka bunuh diri, jadi gila atau papa kedana,

Bagi mereka yang melabur dalam pasaran saham, mengerti betul, impak apabila pasaran saham jatuh. Bagi orang Sabah, contoh mudah, adalah Saham Amanah Sabah yang nilai nominalnya semasa dibeli adalah RM1 seunit, dan kini hanya bernilai sen-sen.

Apa yang boleh menjadi pengajaran berkaitan fenomena ini adalah, 9 tahun Dato Seri Najib kukuhkan ekonomi negara, akan tetapi hanya 100 hari diperlukan oleh Kerajaan PH yang diterajui Tun Dr Mahathir meleburkannya.

27 June 2018

JAWATAN MENTERI PERSEKUTUAN DARIPADA SABAH- HANYA PELENGKAP STATUS


Datuk VKLiew-Bakal Menteri?
Jawatan menteri Persekutuan yang diberikan kepada wakil rakyat Sabah, seharusnya kementerian yang boleh memberi impak kepada pembangunan dan kemajuan negeri, bagi mengejar ketinggalan berbanding dengan negeri-negeri di Semenanjung. 

Semasa kerajaan Parti Barisan Nasional, pemimpin Sabah dilantik ke kementerian yang boleh memberi impak kepada kemajuan & pembangunan negeri, misalnya Kementerian Kemajuan Luar Bandar & Wilayah (KKLW), Kementerian Kesejahteraan Perumahan & Kerajaan Tempatan, Menteri yang menjaga ekonomi negara, Kementerian multimedia & Komunikasi, Kementerian tenaga & air, selain Kementerian inovasi dan alam sekitar. 

Namun, menerusi kerajaan Pakatan Harapan, kementerian yang memberi impak besar kepada pembangunan & kemajuan tidak diberikan kepada para pemimpin Sabah, sebaliknya kementerian seperti Menteri Undang-Undang, Menteri MITI, Menteri Pelancongan & Kebudayaan (jika betul senarai yang tular).

Jawatan menteri yang diberikan kepada pemimpin Sabah, hanya sebagai pelengkap jawatan politik, bukan bertujuan untuk membangun & memajukan Sabah, dan kini kembali seperti mana era sebelum tahun Era Dato Seri Najib. 

Nampaknya, Sabah akan terus ketinggalan dalam arus pembangunan & kemajuan, seperti mana sebelum ini ( 1981-2003). 

Adalah diharapkan, para penyokong parti Warisan Sabah di mana sebelum ini kerap sangat menularkan jalan-jalan rosak, bangunan-bangunan sekolah yang daif, jalan-jalan daif agar meneruskan berbuat demikian, supaya mereka ternampak sebagai pejuang rakyat Sabah. Selain itu, jika penyokong parti Umno atau parti pembangkang menularkan keadaan sama, sokonglah, supaya kemudahan asas seumpama itu dibina dan diupgrade.

25 June 2018

KERANA KUASA SEMUA BOLEH BERUBAH

Parti-parti Sarawak menang bergaya pada PRN tahun 2016, menggunakan logo Bn dan membentuk kerajaan dengan majoriti 2/3. Pada PRU-14 parti-parti yang sama menang 19 kerusi Parlimen daripada 31 kerana logo Bn. 19 Kerusi mewakili 61.29% daripada keseluruhan, pun demikian, meninggalkan Bn, kononnya demi survival politik. Parti-parti Bn Sarawak mengantisipasi akan kehilangan kuasa pada PRN ynag bakal diadakan pada tahun 2021. Dengan keluar daripada Bn, dan mesra Pakatan Harapan, maka akan menjamin parti-parti itu akan terus berkuasa di Sarawak.

Dalam politik, semuanya boleh berlaku.Tiada jaminan kekal dalam politik. Rakyat sebagai hakim, akan menentukan parti mana yang bakal menang.

Di Sabah, kerana kuasa, maka Upko dan beberapa ADUN Umno menjadi Katak kerana kuasa. Keputusaan PRU-14, jelas Bn menang 29 kerusi Dun, PWS, DAP dan PKR juga dengan jumlah yang sama. Kalau berasaskan First Past The Post, maka Bn sebagai pemenang. Namun untuk membentuk kerajaan, maka kerajaan yang dibentuk perlu mempunyai jumlah kerusi majoriti mudah. Bagi Sabah, majoriti mudah itu adalah 31 daripada 60. Bn bersama STAR pada 10 Mei, 2018 dapat jumlah majoriti mudah, iaitu 31, sebab itu, Pengerusi Bn Sabah Tan Sri Musa Aman mendapat watikah perlantikan sebagai Ketua Menteri Sabah, seterusnya mengangkat sumpah jawatan bersama barisan kabinet beliau.

Akibat para pengkhianat, Musa kehilangan sokongan pada 12 Mei, 2018 kerana 2 ADUN UPKO dan 4 UMNO menjadi katak dan seterusnya berpaling tadah.

Musa memfailkan saman terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal, kerana melanggar Perlembagaan Negeri. Saman itu akan didengar pada 9 Julai, 2018 di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Melihat pada gambar, di mana Shafie dan Ketua Menteri Sarawak bersama Tun Dr Mahathir dalam satu majlis memberi sokongan kepada PM-7 itu, sebenarnya, hanya menunjukkan, kerana kuasa semua boleh berubah.

Kepada rakyat negara ini, di masa depan perlu berhati-hati memberi sokongan terhadap pemimpin seumpama ini, kerana mereka akan sanggup berbuat apa sahaja demi survial.

KAUM LAIN TOLAK BN DAPAT ISI, MELAYU TOLAK BN DAPAT TULANG

Kehilangan kuasa parti Barisan Nasional, benar-benar ikut apa kata peribahasa ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut mata leta yang bermaksud "orang yang mengikut hawa nafsunya akan mendapat akibat yang buruk akhirnya".

Penulis tidak mampu lagi menyenaraikan kerugian kaum melayu atau bumiputera yang makan gaji, nelayan, petani, buruh, pemandu teksi, penoreh, guru-guru agama, imam-imam, ketua-ketua kampong, peneroka, malah para pencarum KWSP apabila kerajaan Parti Barisan Nasional digantikan oleh Pakatan Harapan.

Penulis juga sangat terkilan, PH yang hanya mendapat sokongan 25% kaum melayu/bumiputera memerintah negara, sehinggakan blok terbesar pembangkang adalah kaum melayu/bumiputera.

Pasca PRU-14, menggambarkan, tanah dipijak milik orang lain.

Keputusan PRU-14 semoga menjadi pengajaran kepada melayu/bumiputera, bahawa keputusan ikut hati, tanpa pertimbangan akal fikiran, menyebabkan kaum terbesar negara itu kehilangan kuasa, terpaksa akur diperintah oleh kaum minoriti di tanah air sendiri.

Umno dengan berbaki 53 kerusi parlimen dan Pas dengan 18 semuanya kawasan melayu/bumiputera, akan berada di barisan pembangkang di Dewan Rakyat. Kumpulan ini, tidak lagi sebaris dengan 19 ahli Parlimen Sarawak, kerana Sarawak kini sudah menjadi mesra Pakatan Harapan.

Di atas kertas, Umno boleh menang 65 kerusi Parlimen di Semenanjung, Sabah-7, manakala Pas 21, menjadikan kerusi melayu/bumiputera Sabah/Semenanjung sebanyak 93. Dengan jumlah itu, maka diperlukan 19 kerusi lagi bagi mencapai majoriti mudah daripada 222 kerusi Parlimen, jika tiada tambahan persempadanan baru.

Jika Umno dapat bangkit semula, nampaknya PRU-15 sangat-sangat menarik untuk ditunggu.

Kaum melayu/bumiputera kena menjadikan PRU-14 sebagai pengajaran dan sempadan, kerana sokongan membabi buta, menyebabkan golongan terbesar itu hanya mendapat tulang, sedangkan kumpulan minoriti semuanya isi.

24 June 2018

UMNO KENA BERSIHKAN DIRI DARIPADA MUSANG BERBULU AYAM

SATU kemestian, jika parti Umno ingin bangkit semula, iaitu perlu membersihkan diri daripada pemimpin yang bersifat musang berbulu ayam, gunting dalam lipatan.

Dalam keadaan parti tersandung lalu tercedera, diperlukan pemimpin yang benar-benar setia kepada parti, pemimpin yang berkorban untuk parti, bukan sahaja tenaga akan tetapi wang ringgit.

Sudah tiba masanya parti dipimpin oleh mereka yang tiada agenda peribadi, akan tetapi pemimpin yang mahukan parti menjadi pembela kepada agama, bangsa dan tanah air.

Parti patut bersyukur dan berterima kasih kepada mereka yang menang pilihanraya kerana parti lalu keluar daripada parti, kerana jika mereka ini kekal dalam parti, akan jadi penghalang kepada memperkuat parti, kerana niawatu mereka memangpun berisfat musang berbulu ayam, gunting dalam lipatan, malah gergaji dua mata.

Diharapkan menerusi pemilihan parti, mereka yang menang jawatan di semua peringkat, adalah mereka yang mempunyai jiwa kental, mahu menjadikan parti sekuat dahulu.

Hanya menerusi jiwa yang kental disaluti perjuangan yang ampuh, membolehkan parti kembali kuat dan seterusnya mampu menjadi tunjang merampas semula tampuk pemerintahan negara pada PRU-15.

Terletak dibahu semua pemimpin baharu parti, untuk merealisasikan kekuatan parti pada keadaan sebelum kehilangan kuasa pada PRU-14.

23 June 2018

ANTARA PERSEPSI DAN KERJA IKHLAS

Datuk Nizam 
Ketua Bahagian Umno Tawau, merangkap ADUN Apas- Datuk Nizam Abu Bakar Titingan, mengakui bahawa era ini, seseorang pemimpin boleh dijatuhkan kerana persepsi, namun ianya boleh dicegah menerusi kerja yang ikhlas.

Nizam yang dipilih sebagai Ketua Bahagian Umno Tawau tanpa bertanding. Bahagian itu sebelum ini diketuai Allahyarham Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, abang kepada ADUN Apas itu.

Nizam telah terpilih sebagai ADUN Apas pada PRU-14, apabila menang menerusi pertembungan 4 penjuru di mana beliau mendapat undi sebanyak 7,243 dengan majoriti 1,787 ke atas calon Parti Warisan Sabah-Abdul Salip Bin Ejal yang mendapat undi sebanyak 5,456.

Tawau mempunyai 3 kawasan DUN, Apas, Balung dan Sri Tanjung. Pada PRU-14, Parlimen Tawau dimenangi calon PKR, DUn Sri Tanjung oleh calon DAP, manakala APAS dan Balung dimenangi calon Umno, namun pada 11 Mei, calon Balung telah melompat ke parti Warisan Sabah.

Berasaskan kepada senaaio politik semasa, kelangsungan Umno bukan sahaja di kawasan Tawau akan tetapi juga di kawasan Kalabakan akan turut dipikul oleh ADUN Apas itu, kerana beliau adalah satu-satunya wakil rakyat yang mewakili parti di kawasan itu.

Pada PRU-14, DUN Sebatik dan Tanjong Batu yang dimenangi calon Umno, namun mereka telah menyertai parti Warisan Sabah.

Kelangsungan parti Umno di Sabah akan bergantung rapat kepada para pemimpin parti itu yang masih setia. Kepada mereka lah, disandarkan apa kah parti mampu bangkit pada PRU-15.

SUDAH TIBA MASANYA SABAH TUNTUT WILAYAH MINYAK DAN GAS

SABAH tidak perlu lagi fokus kepada peratusan bayaran daripada keluaran minyak & gas yang dihasilkan daripada wilayah Sabah, sebaliknya fokus kepada pemilikan wilayah.

Jika Sabah mendapatkan hak semua wilayah carigali dan keluaran minyak, maka ekonomi Sabah akan berkembang pesat, peluang pekerjaan bagi anak-anak Sabah terbuka luas.

Memang industri minyak dan gas memerlukan modal yang besar, meskipun demikian pelaburan yang besar juga memberi pendapatan yang besar.

Sejak tahun 1974, Sabah hanya dibayar 5% dan jumlah itu akhir-akhir ini hanya berlegar-legar pada amaun RM1bilion. Jika Sabah sendiri mengoperasikan memiliki penuh semua wilayah minyak & gas, sudah tentunya, pendapatan daripada sektor itu bukannya RM1bilion, akan tetapi lebih daripada itu.

Sabah memerlukan hasil minyak untuk membangun negeri dan perekonomiannya, memandangkan keaadaan infrastruktur negeri ini sangat ketinggalan berbanding negeri-negeri di Semenanjung, meskipun telah menyertai Persekutuan sejak tahun 1963. Lebih setengah abad, Sabah merdeka, namun sebahagian kawasan masih berstatus pra merdeka, malah masih banyaknya kawasan yang belum dijamah kemudahan asas seperti bekalan air bersih, bekalan elektrik. Malah jalan perhubungan itu masih dalam keadaan daif, sehingga mengundang kemalangan yang meragut nyawa.

Sudah tiba masa setiap pemimpin politik Sabah tanpa mengira parti, perlu berganding bahu memanfaatkan keputusan Mahkamah Persekutuan, menolak saman Petronas terhadap Sarawak, berkaitan takrifan wilayah minyak & gas. Bermula pada 1Julai, 2018 Sarawak akan melaksanakan kuasa kawal selia ke atas sumber minyak dan gasnya.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels