16 May 2018

APABILA PERJUANGAN KERANA PERUT

Datuk Hamisah Samat
PENULIS tertarik dengan kenyataan ADUN KATAK, ADUN Tanjong Batu, Datuk Hamisah Samat yang disiarkan Harian Ekpress pada Rabu, 16 Mei 2018, kononnya, asas beliau melompatkan, kerana pertimbangan, bagai mana menjalankan fungsi sebagai wakil rakyat, jika hanya bergantung pada elaun sebagai ADUN. 

Menerusi kenyataan itu, seolah-olah kerajaan yang menerintah, langsung tidak akan memajukan kawasan yang diwakili parti pembangkang. Hakikatnya, bukanlah demikian, kerana kerajaan yang memerintah bertangungjawab memajukan semua kawasan, bezanya peruntukan tidak disalurkan menerusi wakil daripada parti pembangkang, sebaliknya ditadbir urus oleh pejabat daerah menerusi wakil rakyat yang diberitanggungjawab mengurus sesebuah kawasan.

Nampak sangat, nawaitu ADUN Tanjong Batu itu, hanya mahu meneruskan, apa yang beliau pernah nikmati semasa menjadi ADUN Bn, yang mana peruntukan-peruntukan kerajaan disalurkan menerusi beliau. Nampak gayanya, beliau mengharapkan, bahawa kerajaan baru akan meneruskan tatakerja kerajaan lama.

Jika diteliti benar, kenyataan Datuk Shafie Apdal, jika memang kenyataan itu dipatuhi, bahawa peruntukan kerajaan bagi sesebuah kawasan, sepenuhnya dilaksanakan secara profesional, ertinya akan dilaksanakan oleh jabatan-jabatan kerajaan, bukannya tertakluk kepada wakil-wakil rakyat. Jika tatacara kerja itu digunapakai, nampak gayanya, Datuk Hamisah kempunaan, kerana apa yang diharapkan, tidak menjadi kenyataan. Jika itu berlaku, maka ianya menjadi hukuman kepada beliau yang mengkhianti parti dan penyokong yang memberikan beliau kemenangan untuk menjadi wakil rakyat.

Penulis juga, tertanya-tanya, berkaitan kenyataan ADUN Tanjong Batu itu, semasa peristiwa perlantikan Tan Sri Musa Aman sebagai Ketua Menteri pada malam 10 Mei, di mana menurut beliau, "pihak Istana Negeri" tiada kerjasama sehinggakan, beliau berpendapat masa itu, Musa tidak bakal dilantik. Namun, hakikatnya Musa dan Kabinet beliau mengangkat sumpah pada malam itu juga. Satu pertanyaana yang perlu dijawab "apa maksud kenyataan ADUn tersebut".

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels