31 May 2018

KERAJAAN PH TIDAK PERLU TUNAI MANIFESTO

MANIFESTO adalah cara menarik sokongan. Sama dengan ikan yang direndam dalam formalin, nampak segar meskipun, ikan itu stok lama. Apa yang penting, ikan itu dibeli pembeli. Demikian juga Manifesto. Tiada peraturan atau undang-undang mengatakan bahawa manifesto atau akujanji perlu ditunaikan. Lagi pun manifesto, bukan pun sah daripada segi undang-undang.

Meskipun kerajaan PH sudah menjadi kerajaan, tetapi mereka masih menggunapakai, kaedah mengaburi mata rakyat. Mereka memberi tafsiran baru berkaitan hutang, dengan memasukkan “jaminan” sebagai bentuk hutang. Mereka buang pengertian hutang yang merupakan liabiti. Jaminan, belum ditafsirkan dalam perakaunan sebagai liabiti sebelum ini. 

Kerajaan PH juga memasukkan PAJAKAN sebagai hutang, sedangkan tiada mana-mana akaun sebelum ini memasukkan pajakan sebagai hutang. 

Apabila kerajaan baharu memberi tafsiran baru berkenaan hutang, maka hutang negera menjadi 1,087.3 bilioan setakat 31 Disember, 2017, dengan pecahan hutang rasmi kerajaan RM686.8bilion (50.8% KDNK), jaminan RM199.1bilion (14.6% KDNK) dan Pajakan RM201.4bilion (14.9% KDNK). 

Apabila mereka “push-up” jumlah hutang. Mereka mahu menanamkan jumlah itu pada fikiran rakyat, supaya rakyat tidak menaggih janji. Mereka bermain politik dengan rakyat, tanpa menyedari bahawa mereka adalah kerajaan semasa. 

Penulis yakin, janji seperti bantuan minyak untuk kereta di bawah 1,300cc dan motorsikal, selain menurunkan harga pada paras RM1.50/liter, pembatalan bayaran PTPTN bagi peminjam yang belum bergaji RM4000, pemansuhan bayaran tol, selain bantuan RM50 kepada suri rumah campur 2% caruman suami telah berjaya menarik pengundi, selain anggapan bahawa sara hidup akan turun serta merta, apabila GST dimansuhkan (kini pemansuhan digantikan dengan sifar peratus). 

Memang janji yang disebutkan terlalu sukar untuk dilaksanakan, kerana ianya membabitkan kewangan yang cukup besar, lagipun, semua yang disebutkan itu, termasuk dalam perkara pakai buang (bukan renewable). 

Kerana kesukaran itu, maka kerajaan terpaksa mencari kambing hitam untuk dijadikan alasan. Mereka kini, menjadikan HUTANG NEGARA sebagai kambing hitam. 

Hutang ada yang berjangka pendek dan panjang. Hutang RM1,087.3bilion itu, bukanlah hutang yang perlu dibayar esok, hutang itu, dibayar berasaskan jadual pembayaran, ada yang setahun, ada yang berjangka masa 10 tahun, seperti bond atau kertas berharga kerajaan. Lagipun, hutang-hutang itu digunakan untuk projek-projek yang menyumbang kepada pendapatan, maknanya, hutang-hutang itu memberikan nilai tambah. Tiada bank atau pemberi hutang, memberikan hutang, kepada seseorang atau entity hanya berasaskan suka-suka. 

Menerusi tafsiran baru hutang negara itu, penulis merasa pelik, mana sudah mereka yang mempunyai ilmu akaun atau kewangan? Mengapa minda dimandulkan? Pasaran saham memberi reaksi, dengan menjunamnya pasaran saham, untuk menggambarkan ketidak mampuan kerajaan PH mengurus kewangan negara. Apa tah lagi, dengan pemikiran para bijak pandai yang dilantik hanya mampu memberi pendapat- MENGUTIP DERMA!!!.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels