27 May 2018

SARA HIDUP-HAKIKAT YANG PERLU DITERIMA

JIKA ada rakyat yang membuat keputusan bahawa kerajaan baru boleh menurunkan kadar sara hidup, mereka itu sebenarnya bermain-main dengan dunia fantasi.

Harga minyak, GST, jika dijadikan kambing hitam yang mendorong harga barangan naik, sebenarnya ianya hanya satu alasan untuk menjustifikasikan kenaikkan itu.

Kerajaan baru, telah menstabilkan harga minyak menerusi subsidi, GST diumumkan akan menjadi sifar pada 1 Jun, 2018, namun reaksi pasaran mengenainya terutama untuk barangan harian yang menyumbang kepada sara hidup, tidak juga menunjukkan penurunan, malah Menteri Pertanian dan Asas Tani Persekutuan Datuk Salahudduin Ayob mendakwa bahawa kenaikkan harga barangan (99 harga barangan harian) disebabkan sabotaj oleh peniaga. 

Kenyataan itu secara tidak langsung menuduh para penyokong Pakatan Harapan mensabotaj kerajaan sendiri kerana menaikkan harga.

Sedangkan kenaikkan harga barangan, dalam sistem ekonomi terbuka, tiada hubung kait secara langsung dengan mana-mana kerajaan, kerana harga ditentukan oleh mekanisme pasaran menerusi penawaran dan permintaan.

Dalam hukum ekonomi, bagi pasaran terbuka atau bebas, pertemuan silang antara penawaran dan permintaan adalah merupakan harga barang.

Kepada rakyat negara ini, jika ada mimpikan, bahawa sara hidup akan berkurangan kerana impak penurunan harga barangan, anda-anda perlu menerima hakikat, ianya tidak akan berlaku.

Ambil lah pengajaran, jika ada parti politik mendakwa, bahawa jika mereka ada kuasa, maka mampu memperbaiki sara hidup menerusi penurunan harga barangan, sebenarnya, parti itu membawa anda ke alam fantasi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels