29 May 2018

SIMPANAN KEWANGAN NEGERI SABAH RM3.74BILION- FAKTA ATAU PALSU?

JIKA didapati betul, kenyataan Datuk Shafie Apdal, bahawa tiada simpanan kewangan negeri sebanyak RM3.74bilion, maka rakyat tertipu dengan Laporan Ketua Audit Negara, Laporan Kewangan Negeri yang disediakan oleh Perbendaran Negeri selain laporan yang diberikan oleh Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan Negeri.

Selain itu, pengiktirafan Agensi Antarabangsa Standard & Poor yang memberikan Pengurusan Kewangan Negeri pada taraf AAA, adalah palsu. 

Jika demikian, maka semua agensi yang disebutkan, bersubahat menipu rakyat, dengan memberikan laporan palsu, jika benarlah kenyataan Shafie itu, bahawa sekian lama Kerajaan Negeri beroperasi dengan Bajet yang deficit, dan tiada wang simpanan seperti yang dilaporkan menerusi penyata kewangan negeri, malah kerajaan negeri berhutang. 

Laporan media tempatan Daily Express, tidak menyebut angka-angka, tetapi hanya berbentuk kenyataan. Mungkin laporan itu, hanya berbentuk menimbulkan persepsi kepada rakyat. 

Kini terletak kepada reaksi Setiausaha Tetap Kementerian, Perbendaharan Negeri, Ketua Audit serta Agensi Antarabangsa, Standard & Poor untuk menyatakan keadaan sebenar, apa kah laporan mereka itu berasaskan fakta atau satu penipuan. 

Keadaan kewangan negeri perlu melaporkan keadaan sebenar, bukannya laporan palsu, jika kenyataan Shafie itu didapati betul.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels