30 May 2018

BALASAN KACANG LUPAKAN KULIT

KALAU bukan Umno, MCA dan MIC, kemudiannya parti-parti di Sabah- USNO/UNKO/UPKO dan di Sarawak SNAP/PBB/SUPP nama Malaysia tidak akan terpahat di Peta Dunia.

Bagi mereka yang mengutuk Umno, fikir-fikir dahulu. Kerana para pemimpin yang lahir daripada kilang Umno, seperti Tun Dr Mahathir, Dato Seri Anwar Ibrahim, TS Muhiyiddin Yassin, Tun Daim Zainuddin, Datuk Shafie Apdal, maka parti yang ditunjangi Umno tewas pada PRU-14.

Hakikat yang tidak boleh ditolak, kerana tindakan para mantan pemimpin Umno yang bertindak kacang lupakan kulit, menyebabkan parti yang pernah memberi mereka nama dan kedudukan akhirnya tewas selepas menjadi teraju kerajaan selama 61 tahun.

Tewasnya Umno/Bn, bukan kerana parti itu tiada rekod dan pencapaian, akan tetapi disebabkan isu selain faktor bosan, khususnya daripada pengundi selepas merdeka.

PRU-14 menyaksikan Umno hanya menang 54 kerusi Parlimen, parti komponen daripada Sabah & Sarawak 25 menjadikan jumlah 79, itupun hanya berbaki 78, selepas UPKO dengan 1 kerusi melompat kepada parti lawan.

Pakatan Harapan, DAP-PKR-PPBM-Amanah masing-masing menang 42-47-13-11=113, membolehkan mendapat majoriti mudah daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan. Dengan jumlah yang demikian, tanpa pengelibatan parti Warisan Sabah (PWS) PH boleh membentuk kerajaan Persekutuan.

Tun Dr Mahathir semasa membentuk anggota kabinet kanan yang berjumlah 13 Kementerian, tidak melibatkan para wakil rakyat daripada Sabah & Sarawak, termasuklah daripada PWS, kerana berpendirian, "tanpa" parti kamupun, kami boleh membentuk kerajaan.

Apa yang rakyat saksikan, bahawa keputusan PRU-14, menunjukkan, bahawa tanah melayu, hanya atas nama sahaja, akan tetapi kerajaan yang memerintah adalah kaum lain, kerana PH disokong 93% kaum cina, 63% kaum india, sementara melayu hanya 24%.

Keputusan PRU-14, menyaksikan bahawa melayu/bumiputera adaah pembangkang di Dewan Rakyat, BN=78 dan PAS=18.

Harapan rakyat yang mengubah kerajaan, khususnya mengharapkan sara hidup menurun dengan penurunan harga barang, pelaksanaan gaji minima RM1.500, penurunan harga minyak kepada RM1.50 seliter, penghapusan tol, mendapat jawapan, pemberhentian puluhan ribu kakitangan awam kontrak, harga barang naik kerana sabotaj peniaga, bantuan hariraya RM400 bagi skel 41 ke bawah, dan RM200 untuk pesara, penghutang PTPTN perlu juga membayar walaupun gaji tidak sampai RM4000 seperti mana janji PH dalam manifesto.

Memang hukum alam, barang siapa yang tidak setia. kacang lupakan kulit, akan menerima padah. Kini, berlaku balasan, terlajak mengundi terimalah balasannya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels