18 August 2018

5 TAHUN- MASA PENDERITAAN

Tempoh 5 tahun selepas PRU-14 merupakan tempoh penderitaan bagi sebahagian besar rakyat Sabah, khususnya mereka yang berpendapatan rendah. Puncanya adalah, selain mereka terus berdepan dengan sara hidup yang semakin meningkat, juga bantuan kerajaan kepada golongan ini telah dimansuhkan.

Selain itu, lepasan institusi pengajian tinggi juga berdepan dengan pengangguran kerana kekurangan peluang pekerjaan. 

Di Sabah, peluang pekerjaan hanya berupa buruh ladang kelapa sawit atau buruh syarikat balak, sebab itulah Kerjaan Sabah di bawah Parti Warisan Sabah memberi Pas Khas kepada lebih 800,000 PATI/PTI.

Cadangan kerajaan membina lebih 30,000 rumah PPR bagi mangsa-mangsa kebakaran, merupakan khabar baik baik bagi buruh-buruh bangunan khususnya para PATI/PTI.

Sehingga tamat 100 hari selepas PRU-14, kerajaan negeri tiada HALATUJU yang jelas, bagaimana memperancak perekonomian negeri bagi mengwujudkan peluang-peluang pekerjaan.

Pengumuman Kerajaan Persekutuan membatalkan pembinaan Jambatan Labuan, telah menutup peluang bagi jurutera-jurutera dan graduan yang berkaitan dengannya.

Demikian juga penangguhan Projek Multi Product Pipeline (MPP) dan Trans Sabah Gas Pipeline (TSGP) telah menutup peluang pencari-pencari pekerjaan.

Kerajaan Warisan hanya bertindak membenarkan semula penggunaan pam bot, perniagaan barter trade antara Filipina dan Indonesia, sedangkan jelas sistem perniagaan itu dipenuhi dengan aktiviti penyeludupan.

Oleh kerana Sabah tidak mempunyai halatuju yang jelas untuk menambah pendapatan negeri, dan pada masa yang sama berdepan dengan harga kelapa sawit yang merundum, maka pendapatan cukai daripada komoditi itu sudah tentu menurun dengan ketara.

Untuk rekod, sebelum pendapatan kerajaan sebelum ini, berlegar-legar di atas RM3.5bilion dengan jumlah perdagangan melebihi RM80bilion, selain saluran peruntukan daripada kerajaan Persekutuan purata RM10bilion setahun.

Jika perolehan kerajaan semasa tidak mampu mempertahankan pencapaian itu, maka impaknya kepada rakyat, kerana dalam sesebuah negeri, rakyat akan terbela apabila kerajaan berbelanja menerusi berbagai projek atau pembukaan berbagai syarikat berkaitan dengan kerajaan. Tanpa itu semua, aktiviti perekonomian akan terbantut.

Rakyat Sabah perlu bersedia kembali ke era 20 tahun ke belakang, apabila kadar kemiskinan hampir 20%. Melihat cara kerajaan memerintah, kecenderungan rakyat Sabah kembali ke era penderitaan akan berulang.

1 comment:

PUTRA CHUBADAK said...

Penyokong parti warisan tak kisah asalkan BN kalah. Tanggunglah sendiri.Jgn salahkan orang ye!

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels