3 September 2018

RASUAH: SPRM KENA KAJI SOP SEMULA

Simpati pada Khir Toyo-Mangsa 
Menjadi pengajaran kepada SPRM, jangan sebarangan tangkap dan dakwa, jika kes tidak kuat, seperti mana kes Lim Guan Eng. 

Lim Guan Eng sedang dibicarakan di mahkamah kerana salah guna kuasa, selain itu diikat jamin oleh mahkamah sebanyak RM1juta. Jumlah ikat jamin itu "menggambarkan" seriusnya kes, jika dilihat pada kes-kes lalu. Namun, "mungkin" pendakwa raya, merasakan bahawa kes tidak kuat dan susah untuk dimenangi, maka buang masa meneruskannya. 

Berasaskan kepada keadaan itu, maka SPRM kena kaji semula SOP mereka, supaya kes Guan Eng tidak berulang, supaya kes Datuk Shafie Apdal tidak berulang.

Berikutan "give-up" jabatan pegauam negara, maka kini, Guan Eng, selain kaya RM1juta, kerana ikat jamin yang dibayar oleh menerusi tabung "save Guan Eng", beliau juga dapat rumah di bawah harga pasaran, kawan beliau dapat tanah pertanian jadi tanah industri, maka keuntungan berlimpah bagi ke dua belah pihak. Ini lah yang di katakan menang-menang.

Bermula daripada sekarang, SPRM perlu menumpukan kepada kes ikan bilis supaya tidak tidak dimalukan, kerana pada kebiasaannya, kes-kes ikan bilis, SPRM sentiasa menang, pengecualian kes Dr Khir Toyo yang hampir serupa dengan kes Lim Guan Eng, Khir Toyo adalah mangsa keadaan. Apa kah SPRM tidak menyesal bertindak terhadap mantan MB Selengor itu?

2 September 2018

KERAJAAN SABAH: DETIK-DETIK RAMPASAN KUASA

Petang 9 Mei selepas semua pusat mengundi ditutup, penulis bersama seorang teman bersiap sedia ke Rumah Kediaman Rasmi Ketua Menteri Sabah menunggu keputusan rasmi PRU-14.

Di rumah kediaman itu, tidak semua calon-calon Bn hadir, namun 29 ADUN yang telah mengetahui keputusan bahawa mereka telah menang, didapati berlegar-legar. Di antara mereka, hanya ADUN yang merokok kekadang keluar untuk memasang rokok, namun bukan dalam keadaan santai, kelihatan sekadar melepas gian.

Di luar dan dalam rumah, kelihatan calon-calon yang kalah, duduk-duduk sambil mengenang, selain perasaan tidak percaya, mengapa kalah.

Saya bercakap dengan beberapa ADUN daripada Umno dan mereka ini "rapat" dengan Tan Sri Musa Aman. Dalam bual-bual kami itu, memang "perbincangan" antara  Bn dan Presiden STAR- Datuk Dr Jeffery Kitingan sedang berlaku, dan tanda-tanda Presiden STAR itu bekerja sama dengan Bn, mendekati muktamad.

Walaupun kesepakatan antara Dr Jeffery dan Bn hampir muktamad, ada yang memberi tahu, bahawa Presiden STAR itu "dilihat" di rumah Datuk Shafie Apdal, di Jalan Bundusan, Penampang namun masa tidak disebutkan, dan tiada yang mengsahkan kejadian itu sehingga kini.

Pada pagi 10 mei,  gambar di bawah lah (kanan) yang mengsahkan, bahawa kerajaan Sabah dibentuk antara Bn dan STAR. Gambar ini dimabil, sementara menunggu jemputan ke Istana Negeri untuk tujuan mengangkat sumpah.

Kerajaan Sabah yang diterajui Umno bersama Star melepasi majoriti mudah ADUN Sabah, kerana mempunyai 31 ADUN daripada 60.

Pada malam itu, 10 Mei, gambar di bawah (kiri)- Tan Sri Musa menerima watikah pelantikan jawatan Ketua Menteri Sabah daripada TYT Sabah.

dan seterusnya beliau mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri.

Pada malam itu juga, kabinet beliau turut sama mengangkat sumpah.

(bersambung).

DI SEMENANJUNG ADA MELAYU BANGKIT, DI SABAH?

Di Semenanjung, Umno boleh didorong dan didukung menerusi Melayu Bangkit, di Sabah? apa kah boleh menjadi pendorong dan pendukung?

Kalau melihat pendorong dan pendukung awal Umno adalah para pendukung dan penyokong Usno, manta-mantan ahli dan penyokong parti Berjaya, selain serpihan penyokong parti PBS. Berganding bahunya mereka itu, maka Umno Sabah "gradually" semakin kuat dan memuncak pada PRU 2004.

Sebagai imbasan, kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno mengambil alih kerajaan Sabah pada tahun 1994 dan seterusnya memerintah selama 24 tahun. 

Kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno telah memansuhkan "jinx" 9 tahun kerana sebelum tahun 1994, setiap 9 tahun berlakunya perubahan kerajaan negeri. Kerajaan yang ditunjangi Umno juga untuk pertama kalinya sejak merdeka, Ketua Menteri Sabah tidak berganti hampir 15 tahun.

Apabila Umno Sabah diketepikan oleh penyokong asal parti itu, maka menyebabkan banyak kerusi tradisi parti itu di tawan parti Warisan Sabah pada PRU-14.

Secara lojiknya, jika Umno mahu kembali bangkit, maka perlu menawan semula kawasan-kawasan tersebut dan sudah tentunya rakyat yang termasuk dalam kumpulan itu.

Boleh kah Umno melaungkan bangkit BUMIS- bajau, ubian, melayu Sabah, Irranun, Suluk, KDM? jika ikut rentak Umno Semenanjung BANGKIT MELAYU!!!. atau BANGKIT BUMIPUTERA SABAH? Bagai mana melaungkan semangat itu? sedangkan Parti Warisan Sabah juga mewakili BUMIS, KDM, kemudiannya PKR serta UPKO juga mengayumi kumpulan rakyat yang sama.

Melihat kepada senario itu, maka Umno Sabah tidak sesuai menggunakan perkataan BANGKIT, demikian juga PBS dan STAR, jika demikian, pembangkit semangat apa yang boleh digunakan? 

Tak kan lah Umno Sabah, PBS dan STAR hanya berlegar-legar mempersoalkan soal-soal perlantikan Presiden MPS, perlantikan Pengarah JAS, atau mempolitikkan rumah-rumah setinggan yang terbakar, kemudiannya isu-isu pemberian Kad Pengenalan kepada PATI/PTI.

Para pemimpin UMNO Sabah, PBS dan STAR, kena mencari SATU SLOGAN PEMBANGKIT semangat, untuk menarik semula sokongan rakyat.

1 September 2018

APA KAH SAIFUDDIN NASUTION MANGSA PERTAMA ANWAR?

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan bersama pembangkang, jika menteri-menteri PH salah guna kuasa dan cuai.

Hari ini Menteri KPDNKK- Datuk Saifuddin Nasution mengatakan, bahawa dengan pelaksanaan SST, maka rakyat ada lebihan wang RM2bilion, kerana menerusi sistem cukai itu, kerajaan hanya mengutip RM2bilion, berbanding GST RM4bilion. Apa kah kenyataan beliau itu tersalah lapor atau memang demikian, kerana menteri-menteri PH, terlalu jumud berkaitan matematik. Sebelum ini, Menteri Pertanian, membuat kenyataan di Parlimen, bahawa daripada 72 ladang jagaan kementerian itu, hanya memerlihara 7 ekor lembu, selain itu beliau juga menjangkakan ikan kembong tidak akan naik, kerana ada 3bilion ikan itu dalam laut.

Bukan Saifuddin dan Salahuddin sahaja yang salah angka malah Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan tersalah angka, kerana tidak dapat membezakan antara juta dan bilion.

Kenyataan-kenyataan para menteri itu adalah satu kecuaian, ertinya jika Anwar kembali ke Parlimen, maka seperti mana janji beliau pada hari ini, beliau akan bersama pembangkang membidas para menteri PH.

Sejak PH memerintah berbagai kekeliruan dilakukan antara lain berkaitan pengertian jumlah hutang negara. Mereka tidak mengguna pakai standard antara bangasa akan tetapi menggunakan taktifan sendiri. Tujuan mereka hanya mahu mengelirukan rakyat.

Akibat kekeliruan itu, maka bukan sahaja pasaran saham menjunam, akan tetapi nilai ringgit juga terus menurun.

Dalam keadaan terbaru, apa kah Saifuddin Nasution Ismail bakal menjadi mangsa pertama Anwar, kerana cuai???? atau ianya GIMIK POLITIK!!!! kerana terbukti semua janji-janji PH sebelum ini antara lain kalau GST dimansuhkan maka harga barang turun, akan tetapi yang berlaku sebaliknya.

Dengan menerusi SST, rakyat akan terbeban terus, kerana berlaku cukai berganda yang berlapis-lapis, dan semuanya dibebankan kepada pengguna.

SABAH UBAH: APA YANG DIUBAH?

Sabah Ubah. Apa yang diubah? 

Berikut adalah senarai yang diubah.

- Keluarga PATI/PTI diberi pas khas untuk bersama-sama tinggal di Sabah.

- Para PATI/PTI diberi penempatan khas/tetap dan lot-lot rumah.

-Penceroboh tanah kerajaan diberikan tanah geran individu.

-Syarikat-syarikat balak yang dibekukan lesen pembalakan oleh kerajaan Bn diberikan semula.

-Tauke balak di mana lesen pembalakan miliknya dibekukan semasa kerajaan Bn dilantik Presiden Majlis Perbandaran Sandakan.

-Menjungkar balikkan perkhidmatan awam negeri, dengan melantik individu yang bukan kaki tangan awam ke jawatan Pengarah Jabatan Kerajaan Negeri.

- Membenarkan penggunaan pam bot di Pantai Timur Sabah

-Membuka semula barter trade di Pantai Timur.

-Melantik suku sakat pada jawatan-jawatan penting.

Pada masa yang sama, kepentingan rakyat tidak dipedulikan...

-Sara hidup terus meningkat kerana harga barang terus naik ditambah dengan cukai SST yang lebih tinggi.

-Tiada aktiviti ekonomi yang membuka peluang pekerjaan atau projek-projek yang membuka peluang pekerajaan.

-Harga komoditi seperti getah dan kelapa sawit menurun.

-bantuan khusus bagi nelayan, petani, nelayan, dihentikan.

Dalam sistem perekonomian sesebuah negeri/negara, perbelanjaan kerajaan merupakan pengerak utama aktiviti ekonomi, selain itu daya beli pengguna/rakyat yang tinggi membolehkan aktiviti peruncitan meningkat. Menyekat pendapatan pengguna/rakyat dan menyekat perbelanjaan kerajaan boleh menyebabkan ekonomi negara merundum.

Sistem kapitalisme yang digunakan kerajaan Pakatan Harapan yang juga digunakan Kerajaan Warisan Sabah akan mendorong JURANG antara rakyat kaya dan miskin bertambah lebar.

Sabah mempunyai rekod kemiskinan yang melebihi 30% sebelum Bn mengambil alih kerajaan. Kerana kerajaan Bn mengutama pembangunan dan kemajuan menyeluruh, maka berjaya menurunkan kadar kemiskinan ke paras 4% tahun 2016. 

Nampak gayanya, kadar kemiskinan Sabah akan naik semula, kerana polisi kerajaan yang ada bukan menjurus kepada pengurangan kemiskinan akan tetapi menjurus kepada memperkaya para kroni. Ini lah namanya SABAH UBAH. Tetapi selain Sabah Ubah, kini Sabah bertukar kepada SABAH FOR ALL DAN SABAH FREE FOR ALL.

31 August 2018

RASUAH: MOTIF SIASATAN TERHADAP MUSA

Siasatan terhadap Tan Sri Musa Aman berkaitan dakwaan, kononnya, Presiden STAR Sabah- Datuk Dr Jeffery Kitingan dibayar RM20juta selepas PRU-14 untuk menyertai Bn membentuk kerajaan negeri disensasikan menerusi media. Apa motifnya? apa kah Musa perlu berdepan dengan trail via media, kemudian orang ramai tidak tahu hujung pangkal turut juga menghukum?

Sebelum ini, Jeffery telahpun diambil kenyataan oleh SPRM berkaitan dengan dakwaan menerima wang.

Jika  benarlah Jeffery dibayar RM20juta, berasaskan trend  siasatan masa kini, sudah tentu diwar-warkan di media massa. Namun sehingga kini, tiada laporan atau cerita yang beredar berkaitan wang RM20juta samada melalui pengakuan Jeffery atau ditemukannya wang sejumlah itu dalam simpanan Presiden STAR tersebut. 

Apa motif menyiasat Musa? jika punca hanya semata-mata keputusan STAR menyertai Bn untuk membentuk kerajaan Sabah pada 10 Mei,2018.

Jika SPRM bertidak adil, maka yang perlu disiasat adalah mereka yang khianat pada BN. ADUN dan pemimpin khianat mendapat habuan jawatan daripada Kerajaan Warisan dan PH. Datuk Madius Tangau selain dilantik Timbalan Ketua Menteri juga ADUN dilantik. ADUN Kedamaian dilantik menteri penuh, manakala ADUN Sebatik-Pembantu Menteri. Takrifan rasuah tidak semestinya wang ringgit, habuan jawatan juga merupakan bentuk rasuah.

Mengapa  tidak menyiasat "rasuah" yang terang-terang ini? dan sibuk pula menyiasat Musa kerana berasaskan dakwaan?

Apa kah siasatan terhadap Musa, kerana beliau bukan lagi sebahagian kerajaan yang memerintah Persekutuan?

Pihak berkuasa kena kelihatan adil dan tidak berpihak, kerana sanggup tidak meneruskan penyelewengan RM1.5bilion dana KKLW, sedangkan sebelum ini, pihak berkuasa berdegar-dengar, mendakwa wang sejumlah itu diselewengkan yang membabitkan 350 projek luar bandar Sabah daripada tahun 2009-2015. Bagi menyokong siasatan pihak berkuasa telah merampas berbagai dokumen berkaitan projek itu, makna kata, mereka mempunyai maklumat yang sangat jelas, berbanding dengan dakwaan terhadap Musa yang bersifat "hearsay", kecuali lah siasatan terhadap Musa sebagai balasan kerana beliau dapat memajukan Sabah sejak menjadi Ketua Menteri Sabah.

Musa adalah Bapa Pembangunan Moden Sabah. Beliau telah membawa kemajuan yang luar biasa kepada Sabah dan rakyatnya. Untuk rekod, semasa beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri, simpanan wang Sabah hanya RM184juta, dan simpanan itu dapat ditingkatkan di atas RM3.4bilion. Selain itu, keluasan hutan Sabah berjaya ditingkatkan kepada 1.87juta hektar berbanding 838ribu hektar pada tahun 2002. Kejayaan Musa juga dalam segi bajet negeri. Sabah semasa diterajui Musa beberapa kali membentangkan rekod tersendiri bagi Sabah. Demikian juga kadar kemiskinan Sabah telah berjaya diturunkan sehingga 4% daripada lebih 19% pada tahun 2009.

Pihak berkuasa jangan ulangi apa yang berlaku pada isu penyelewengan dana RM1.5bilion KKLW, selepas diwar-warkan, berakhir dengan TIADA TINDAKAN LANJUT.

Jika  PIHAK berkuasa perlu menyiasat cerita "hearsay", maka siasat juga perlantikan Presiden MPS, kerana ada dakwaan bahawa individu yang dilantik itu telah memberi dana RM20juta  kepada parti Warisan pada PRU-14.

Penulis menginginkan pihak yang berwajib bekerja seperti ubi berisi, ertinya, biarlah siasatan itu bukan sahaja berjaya di bawah ke mahkamah untuk tujuan pendakwaan, akan tetapi tuduhan perlu dimenangi. Baru lah tidak buang masa, tenaga dan kewangan. Fikir-Fikirkan Lah.

30 August 2018

TIDAK UNTUK UMNO- ANWAR

Walaupun UMNO sebagai single parti yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak dalam Dewan Rakyat, namun Dato Seri Anwar Ibrahim menolak kerjasama dengan parti itu apabila beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

Dengan pengakuan demikian, maka untuk sementara waktu telah menepis kenyataan Dato Seri Zahid Hamidi sebelum ini, bahawa Umno akan menjadi kerajaan sebelum PRU-15.

Ramai yang mengatakan ada kemungkinan besar Umno dan PKR bekerjasama kemudian disertai parti-parti daripada Sarawak serta PAS, PBS, PBRS, STAR maka akan membentuk kerajaan baharu pasca Tun Dr Mahathir.

Namun, berasaskan kenyataan terbaharu daripada Anwar, kemungkinan itu tidak akan berlaku, kerana Presiden PKR itu sangat komited dengan Pakatan Harapan (PH). PH dianggotai PKR-DAP-Amanah-PPBM.

Walaupun PH memerintah di Peringkat Persekutuan, namun tiada kuasa 2/3 di Dewan Rakyat. Akan tetapi, parti-parti tempatan Sarawak bertindak sebagai mesra PH, maka membolehkan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat.

Dalam sejarah politik Malaysia, Bn dapat berkuasa selama 61 tahun, kerana tidak terdapatnya parti pembangkang yang kuat. Demikian juga akan berlaku, jika Umno dan parti-parti pembangkang tidak dapat menjadi blok pembangkang yang kuat, maka kerajaan PH akan menang pada PRU-15 akan datang.

Kerajaan PH untuk sementara hanya berdepan dengan isu TIDAK TUNAI JANJI, belum terpalit dengan isu-isu yang boleh menggamit penolakan rakyat seperti skandal 1MDB dan dana RM2.6bilion.

Tindakan kerajaan PH seperti perlantikan Peguam Negara, Ketua Hakim Negara, Menteri Kewangan, Menteri Komunikasi dan Multimedia bukan daripada kaum melayu/islam, kurang berkesan kepada rakyat berbanding isu 1MDB dan dana RM2.6bilion.

Tindakan kerajaan PH akan menansuhkan BR1M juga kurang signifikan, kerana sejak pembayaran bantuan itu yang bermula tahun 2012, bukan penentu kepada sokongan rakyat. Demikian juga tindakan kerajaan sentiasa menaikkan gaji dan bonus penjawat awam bukan juga penentu sokongan.

Dalam senario politik sekarang, jika Umno mahu menjadi blok pembangkang yang kuat, kena menghapuskan imej dan prespsi yang melekat pada parti itu.

Sebagai contoh, bahawa pemimpin Umno tidak korup atau menyalah gunakan kuasa, apabila Datuk Shafie Apdal (mantan pemimpin Umno) dibebaskan daripada penyelewengan dana RM1.5bilion semasa beliau menerajui KKLW semasa masih pemimpin Umno.

Kes yang didepani Dato Seri Najib Razak, jika mahkamah mendapati beliau tidak bersalah, maka akan bermembersihkan imej Umno.

Bagi penyokong Umno, memang menjadikan persepsi dan fitnah terhadap para pemimpin sebagai faktor yang menyebabkan parti itu kehilangan kuasa, selain janji-janji bulan bintang para pemimpin PH. Akibat janji-janji bulan bintang itu, rakyat yang tidak menggunakan fikiran waras terpengaruh.

Faktor yang mempercepat Umno dan Bn kehilangan kuasa kerana gagal mengurus persepsi dan fitnah, kerana kebanyakan pemimpin sentiasa yakin dengan zone nyaman.

Bermula daripada sekarang, para pemimpin Umno di semua lapisan, perlu pro aktif, peka dan cepat terhadap isu-isu yang berkait rapat dengan rakyat. Masa merasa di comfort zone perlu dibuang jauh-jauh.

Menghayal mengharapkan eksan daripada Anwar, hanya membuatkan penyokong dan ahli Umno kehilangan mood. Fikir-Fikirkan Lah.

TAN SRI MUSA AMAN MASIH KETUA MENTERI SABAH

Secara praktikalnya, Tan Sri Musa Aman tidak menjalankan tugas Ketua Menteri Sabah, namun berasaskan Perlembagaan Negeri Sabah, beliau adalah Ketua Menteri yang sah.

Musa tidak dapat melaksanakan tugas sebagai Ketua Menteri, kerana "pihak berkuasa" tidak berpihak pada beliau. 

Pejabat Ketua Menteri telah dicseroboh pada 14 Mei, 2018 seawal pukul 6 pagi, sehinggakan memaksa pasukan keselamatan hadir bagi mengelak kejadian yang tidak diingini. Malah dalam perkembangan yang sama, Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Jeffery Kitingan yang melapor diri di Kementerian Pertanian dan Industri makanan dihalang memasuki pejabat menteri.

Mengapa Musa masih Ketua Menteri Sabah? Selepas PRU-14, jumlah ADUN yang menyokong beliau adalah 31 daripada 60. Menerusi jumlah itu, maka beliau dan kabinet mengangkat sumpah jawatan pada 10 Mei, 2018 dan seterusnya mengadakan Mesyuarat Kabinet Pertama pada 12 Mei, 2018.

Tiada kaedah lain dalam Perlembagaan Negeri dapat melucutkan jawatan Ketua Menteri, kecuali dua cara iaitu melalui undi tidak percaya di DUN atau meletakkan jawatan. Berasaskan kepada fakta ini, maka jika berlaku "perlantikan" Ketua Menteri sedangkan Ketua Menteri yang sah masih berkuatkuasa, maka perlantikan itu adalah Null and Void.

Musa telah terperangkap dengan keadaan, kerana Kerajaan Persekutuan tidak berpihak kepada situasi dan kondisi beliau, walaupun Perlembagaan Negeri menyebelahi beliau.

Mengapa berlaku kemelut jawatan Ketua Menteri Sabah? Sebabnya kerana tindakan pengkhianat demokrasi pada 11 Mei, 2018. Pada tarikh itu, 6 ADUN BN berpaling tadah menyokong lawan. Mereka itu adalah 4 ADUN Umno (ADUN Balung, ADUN Tanjung Batu, ADUN Sebatik dan ADUN Kemabong) dan 2 ADUN UPKO (ADUN Kedamaian dan ADUN Paginatan). Berasaskan pengkhiantan itu, maka di atas kertas (teknikal) Musa kehilangan majoriti mudah daripada 60 ADUN. Walaupun secara teknikal Musa kehilangan 6 ADUN, namun belum disahkan di DUN Sabah, kerana sehingga kini, walaupun DUN Sabah telah "bersidang" sebanyak 3 kali, TIADA USUL undi TIDAK PERCAYA kepada Musa. Lagipun dalam Perlembagaan Sabah, Musa yang sepatutnya memanggil persidangan, bukannya pihak lain. Keadaan ini lah yang akan diputuskan mahkamah, pada 26 Oktober, 2018, bagi menjawab saman Tan Sri Musa Aman terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal.

Jika keputusan mahkamah berasaskan Perlembagaan Negeri, maka sudah tentunya, kedudukan Musa adalah Ketua Menteri sah. Namun, berasaskan senario semasa, beliau hanya boleh menasihatkan TYT untuk membubarkan DUN bagi membuka jalan pilihanraya baru, kerana jika beliau kembali ke DUN Sabah untuk mendapatkan sokongan undi, beliau akan kalah, kerana 10 ADUN sebelum ini menyokong beliau telah menjadi katak.

29 August 2018

PENYELEWENGAN DANA RM1.5BILION KKLW UNTUK SABAH: RUPANYA CERITA DALAM FILEM

Poster Filem
Rupanya tindakan SPRM menangkap beberapa individu pada tahun 2017 berkaitan "Penyelewengan dana KKLW sebesar RM1.5bilion) sebahagian daripada babak-babak dalam filem. Sebab itu lah, pengelibatan Datuk Shafie Apdal berkaitan kehilangan dana KKLW RM1.5bilion, dijawab dengan TIADA TINDAKAN LANJUT. Bagaimana ada Tindakan lanjut, jika ianya cerita sebuah filem.

Bersandar lepada jawapan daripada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri- Datuk Liew Vui Keong, maka bermula daripada sekarang, jangan ada sesiapa lagi bertanya berkaitan kehilangan dana RM1.5bilion!!!

Rakyat perlu faham, cerita filem itu sangat panjang, kerana membabitkan 350 projek Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) di sembilan daerah di Sabah iaitu di Kota Kinabalu, Kudat, Kota Belud, Ranau, Beaufort, Keningau, Lahad Datu, Tawau dan Sandakan dan membabitkan 260 syarikat pelaksana.

Para pelakon daripada SPRM memerlukan masa yang panjang bagi melangsaikan filem itu, kerana membabitkan kos yang cukup besar, iaitu RM7.5bilion menerusi pecahan -projek bekalan air, sebanyak 170 projek ditawarkan membabitkan kos RM2 bilion, manakala 163 projek lagi membabitkan kerja infrastruktur jalan raya (RM3.2 bilion) dan 17 projek bekalan elektrik (RM2.19 bilion).

Perlu diketahui juga semasa pembuatan filem itu, rakyat kelompok sasar dan para wakil rakyat juga turun berlakon, seolah-olah mereka tidak mendapat mendapat kemudahan daripada projek-projek yang dilaksanakan, kerana cara itu merupakan polimek daripada filem itu.

Kini, rakyat di mana projek-projek itu dibina tiada masalah lagi, termasuk mereka yang mendapat bekalan air daripada Loji Air Sungai Intan, Semporna. Lawatan Bekas Pesurujaya SPRM di loji itu pada hujung tahun 2017, adalah sebahagian daripada babak-babak filem.

KERAJAAN SABAH: PENCURI MENGAKU MANGSA CURI

Kalau rakyat mengadili seseorang pemimpin berasaskan pencapaian, maka pengadilan itu meskipun tidak sempurna, akan tetapi boleh menggambarkan kebenaran.

Mari kita lihat pencapaian pemimpin atau kerajaan Bn sejak tahun 1994 sehingga 9 Mei 2018.

Rekod kewangan negeri negatif sehingga tahun 2000. Mengapa rekod negatif, sebabnya kerajaan Bn mewarisi kerajaan yang hampir muflis. Tahun 2003, rekod kewangan negeri hanya RM184juta, selepas itu pada Mei, 2018 rekod kewangan negeri lebih RM3.4bilion.

Rekod keluasan hutan Sabah tahun 2002 hanya 838ribu hektar, tahun 2018 seluas 1.87juta hektar, peningkatan lebih 1juta hektar.

Rekod permindahan geran tanah individual, pada tahun 2003, sejumlah 1.4juta hektar tanah geran individual bertukar tangan, sebab itu lah kerajaan Bn melaksanakan Geran Komunal, supaya rakyat tidak boleh menjual tanah yang diberikan sebaliknya boleh diwarisi. Beribu tanah geran komunal diberikan kepada rakyat yang layak yang tersebar di pelosok Sabah, termasuk lah di Semporna.

Kadar kemiskinan hampir 30% apabila Bn mengambil alih kerajaan negeri, berjaya diturunkan sehingga 4% pada tahun 2016.

Daripada segi bajet pula, beberapa kali kerajaan negeri membentang bajetkan bajet di atas RM4bilion setahun, yang mana bajet itu merupakan rekod bagi negeri sejak merdeka.

Jika benarlah bahawa para pemimpin Bn tidak amanah, bagai mana simpanan kewangan negeri meningkat? jika para pemimpin Bn menebang hutan bagai mana keluasan hutan terus bertambah?

Jika kerajaan Bn tidak melaksanakan pembangunan dan aktiviti ekonomi yang menjurus kepada rakyat, mengapa kadar kemiskinan menurun?

Kalau lah semasa kerajaan Bn, dana daripada Persekutuan yang disalurkan menerusi KKLW digunakan secara tersasar dan sesuai dengan keperluan rakyat, maka kadar pembangunan Sabah tentu semakin rancak, malah kemudahan asas rakyat luar bandar telah di atasi.

Bayangkan dana KKLW bermula tahun 2009-2015 untuk Sabah berjumlah RM7.5bilion, tidak ternampak kesannya di lapangan, apa yang ternampak adalah projek-projek gajah putih, pun demikian, kerajaan hari ini tidak nampak sebarang kesilapan berkaitan projek-projek itu, akan tetapi cuba mengabui mata rakyat, kononnya akan mendedah LEBIH BANYAK SALAH GUNA kerajaan Bn. Penulis tertanya-tanya, kerana pendekatan ini merupakan cara pencuri berteriak pencuri.

27 August 2018

SIAPA KATA BRIM BERTUJUAN POLITIK?

Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang dipekenalkan pada tahun 2012, adalah sebagai jawapan kepada rasionalisasi subsidi bahan api minyak. Sesuai dengan keputusan kerajaan mengurangkan subsidi bahan api itu, maka penjimatan daripadanya dikembalikan kepada kumpulan sasar, khususnya golongan B40.

BRIM adalah cadangan Bank Negara, yang dipersetujui oleh kerajaan.

Jika betul lah BR1M untuk mendapatkan sokongan rakyat, maka seharusnya Bn tidak kehilangan 7 kerusi Parlimen pada PRU-13 (tahun 2013). 

Seperti mana rekod BR1M yang bermula daripada RM500, kemudiannya dinaikkan sehingga RM1,200, malah jika Bn menang pada PRU-14 jumlah itu menjadi RM2,000, namun ianya tidak membuktikan bahawa skim bantuan kerajaan itu berunsur politik, atau dengan kata lain membeli undi, kerana terbukti pada PRU-14, Bn hanya menang 79 kerusi daripada 222 kerusi parlimen, dan seterusnya gagal mempertahankan kerajaan Bn selepas menjadi kerajaan hampir 61 tahun.

Dakwaan Tun Dr Mahathir berserta para pemimpin Pakatan Harapan, bahawa BR1M merupakan satu bentuk rasuah dan bertujuan politik, sebenarnya hanya helah untuk mengaburi rakyat, supaya dana untuk BR1M dapat dialihkan dalam bentuk projek yang menguntungkan para kroni.

Jumlah bayaran BR1M yang hampir RM7bilion bukanlah sedikit, dan jika dana itu sebagai kos untuk sesebuah projek, maka kickback 10% berjumlah RM700juta, dan jumlah hanya dimiliki beberapa individu, berbeza dengan BR1M hampir 7 juta rakyat.

Kebaikan BR1M bagi negara adalah memperancak perniagaan peruncitan dalam negara, namun tidak baik bagi mereka yang berstatus kaya, kerana mereka ini kehilangan peluang berbelanja, bercuti di London, Paris, Tokyo atau Argentina.

Bagi Tun Dr Mahathir, membantu orang susah bukan lah keutamaan beliau, kerana rekod beliau selama 22 tahun semasa menjadi Perdana Menteri ke-4 memangpun demikian.

Sebagai rakyat Malaysia, jika benarlah Tun Dr Mahathir dan Kerajaan Pakatan Harapan, anti sangat dengan pemberian bantuan kepada rakyat, maka bermula tahun ini, hentikan sebarang bantuan, kepada sesiapapun, termasuk pemberian bonus kepada kakitangan awam.

KERAJAAN WARISAN BUKAN KERAJAAN SAH

Kerajaan Warisan Sabah berlagak seperti sudu lebih daripada kuah, sedangkan ianya bukan kerajaan yang sah.

Kedudukan Datuk Shafie Apdal sedang dicabar di mahkamah, malah tindakan beliau menggugurkan saman terhadap perlantikan beliau pada 12 Mei, 2018 ditolak oleh mahkamah dengan kos. 

Keputusan mahkamah dengan kos, menunjukkan bahawa saman terhadap beliau mempunyai merit untuk dibicarakan, selain menyalah gunakan proses mahkamah.

Selepas PRU-14, dengan jelas, bahawa DUN Sabah tergantung, kerana tiada parti yang mempunyai majoriti mudah daripada 60 ADUN. Namun, parti STAR yang mempunyai 2 ADUN menjadi KINGMAKER, telah memilih BN untuk membentuk kerajaan negeri. 

Kerjasama antara BN dan STAR menghasilkan 31 kerusi dan seterusnya jumlah itu merupakan majoriti mudah. Ekoran itu, maka Tan Sri Musa Aman bersama kabinet beliau mengangkat sumpah pada malam 10 Mei, 2018 di depan TYT Sabah, disaksikan oleh Hakim Besar Sabah & Sarawak, Setiausaha Kerajaan Negeri, Peguam Negeri dan para kenamaan lain.

Ekoran pembentukan kerajaan negeri yang sah itu, pada 12 Mei, kabinet negeri telah mengadakan mesyuarat pertama di Bangunan Pusat Pentadibaran Negeri Sabah di Teluk Likas.

Oleh kerana tindakan pancing memancing daripada pihak Shafie, maka pada 11 Mei, 2018, Datuk Madius Tangau dijemput ke kediaman Shafie di Jalan Bundusan, Penampang. Sebaik sahaja Madius masuk ke rumah dan duduk bersama Shafie, gambar perjumpaan itu telah tular dengan caption, UPKO menyertai Warisan. Pada masa yang sama juga, 4 ADUN daripada Umno datang ke rumah Presiden Warisan itu termasuk ADUN Balung, Tawau.

Berasaskan kepada senario itu, maka Bn dan STAR secara teknikal kehilangan 6 ADUN. 

Jika berasaskan perlantikan awal Ketua Menteri Sabah, maka TYT seharusnya tidak tergesa-gesa melantik Ketua Menteri, akan tetapi menunggu nasihat daripada Ketua Menteri yang sah. Ketua Menteri yang sah pada masa itu adalah Tan Sri Musa Aman. Sesuai dengan perlembagaan negeri, Musa mempunyai tiga pilihan, memanggil Sidang DUN tergempar, membubarkan Dun atau meletakkan jawatan. Namun, semua ini tidak dilalui, sebaliknya TYT membuat keputusan diluar bidang kuasa beliau  seperti mana terkandung dalam Perlembagaan Sabah. 

Sebagai rakyat Sabah, penulis berharap, mahkamah membuat keputusan sesuai dengan Perlembagaan Sabah, kerana jika tidak Perlembangaan Negeri akan menjadi bahan jenaka.

26 August 2018

DENDAM TERHADAP MUSA?

Jika diteliti, Datuk Shafie Apdal tidak perlu berdendam dengan Tan Sri Musa Aman. Sebabnya, sepanjang Shafie menjadi pemimpin Umno Sabah, beliau mendapat sokongan daripada Musa, baik dalam parti mahupun kerajaan.

Sepanjang karier Shafie bersama Umno, pemimpin Semporna itu berjaya menduduki Naib Presiden Umno kerana sokongan padu Umno Sabah, di mana Musa merupakan Pengerusi Perhubungan Umno sejak tahun 2002.

Sepanjang Musa menjadi pengerusi, kedudukan Shafie terus menyerlah, daripada Timbalan Menteri dan seterusnya menteri penuh, malah dilantik ke kementerian kanan KKLW. Selain itu, Shafie pernah meniti daripada AMT Umno sehingga ke naib Presiden dalam tempoh Musa sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Sabah.

Kedudukan Shafie dalam Umno dan kabinet tercalar pada tahun 2015, kerana tindakan beliau sendiri yang "break the rank" di peringkat nasional, bukannya disebabkan oleh tindakan Musa.

Apa kah dendam Shafie kerana parti beliau tidak menang pada PRU-14?

25 August 2018

TUN DR MAHATHIR MALU BANTU RAKYAT MISKIN

Kerana malu membantu rakyat miskin, maka Tun Dr Mahathir semalam mengumumkan bahawa BR1M akan dikurangkan dan dihapuskan.

Tun Mahathir mendakwa bahawa BR1M dibayar dengan wang yang dicuri dan tujuan BR1M ialah untuk "membeli" rakyat.

Dia juga mendakwa, wang BR1M terlalu kecil dan rakyat tidak merasa.

Agak pelik tuduhan bahawa kerajaan BN "curi" wang untuk bagi balik kepada rakyat.

Tun Dr Mahathir enggan memberi tahu rakyat, bahawa wang untuk membayar BR1M bukan dari sumber yang dicuri. Ia ialah dari langkah rasionalasasi subsidi dan GST.

BR1M bukan untuk tujuan politik dan kriteria menerimanya hanya berdasarkan kepada pendapatan bulanan isi keluarga - tidak kira mereka menyokong parti politik mana.

Orang yang kaya lebih banyak mendapat faedah dari subsidi pukal manakala kutipan GST lebih banyak dari SST kerana orang kaya yang bayar lebih banyak GST kerana perbelanjaan mereka lebih dan lebih penting, GST mengurangkan pengelakkan cukai, mengurangkan aliran dana haram dan mengutip cukai daripada ekonomi "gelap".

Wang ini  dikembalikan kepada golongan B40 sebagai BR1M yang terus naik kerana kutipan GST terus naik akibat dari pertumbuhan ekonomi Malaysia yang dulunya semakin naik.

Dengan ini, jurang kekayaan dan pendapatan antara golongan yang kaya dan miskin boleh dirapatkan.

Ini jelas dari nisbah GINI yang semakin menurun sehingga terendah di bawah 0.40 untuk pertama sekali dalam sejarah pada tahun 2016.

Minggu lepas, kerajaan PH telah mengumumkan bahawa kadar pertumbuhan KDNK (GDP) untuk suku kedua selepas mereka mengambil alih telah menurun dengan mengejutkan kepada 4.5 peratus berbanding 5.4 peratus untuk suku sebelum itu manakala kadar pengangguran sudah naik. Ada beberapa penganalisa ekonomi juga meramalkan Malaysia bakal akan jatuh kepada kemelesetan ekonomi atau krisis dalam tempoh yang terdekat. Harga getah dan minyak sawit juga telah turun dengan turuk semenjak PRU14.

Ketika inilah orang miskin yang patut ditolong bukan dihukum.

Di mana salahnya kalau mengambil wang dari yang kaya dan yang lari cukai untuk membayar kepada yang miskin?

Adakah PH sudah lupa bahawa mereka berjanj untuk meneruskan BR1M dalam manifesto? Mengapa sekarang mahu mungkir janji dan menghukum rakyat miskin?

Nampaknya kerajaan PH hanya mementingkan golongan yang kaya, ekonomi gelap dan peniaga yang suka mengelak cukai daripada mahu menaikkan gaji dan membantu golongan yang miskin.

Nampaknya pemerintahan Tun Dr Mahathir mahu menggalakkan jurang pendapatan  antara rakyat kaya dan miskin seperti mana era pemerintahan beliau selama 22 tahun.

DEMOGRAFI SABAH AKAN BERUBAH DENGAN PANTAS

Jika pendekatan Sabah berkaitan penduduk seperti mana kenyataan Datuk Shafie Apdal (caption) ianya akan mengubah demografi Sabah (kompoisi penduduk) Sabah dengan pantas.

Pada masa ini, daripada 3.3 juta rakyat Sabah, mereka yang terkategori sebagai rakyat asal berjumlah 1.6juta, sementara 1.7juta lagi kategori rakyat baharu. 

Di Sabah, penduduk selain rakyat juga PATI/PTI yang berjumlah lebih 800ribu. Secara demografinya, Sabah sekarang mempunyai 4.1juta penduduk.

Memandangkan keputusan dan pendekatan "kerajaan parti Warisan Sabah" seperti pada caption, laporan Sabah Times, maka rakyat asal Sabah kena bersiap sedia menerima rakyat baharu.

Cadangan Darell Leiking untuk mengeluarkan kad pengenalan Sabah, tidak akan menyelesaikan masalah, kerana cara itu hanya menggambarkan mana rakyat asal dan mana rakyat baharu, sedangkan daripada segi hak menerusi perlembagaan ianya akan sama kecuali mungkin dalam hukum-hukum adat tempatan Sabah.

Memperkenalkan kad pengenalan Sabah, tidak akan dapat menghalang "rakyat baharu" itu mendaftar sebagai pemilih, kerana mereka juga mempunyai hak sebagai pengundi, sesuai dengan status mereka sebagai warganegara. Jika demikian, memperkenalkan kad pengenalan Sabah tidak akan membawa impak kepada daftar pemilih, kerana tujuan pihak-pihak tertentu memperkenalkan kad pengenalan Sabah berkait rapat dengan hak sebagai pengundi.

Kerajaan Warisan Sabah memberi tumpuan kepada "pertambahan' rakyat baharu, kerana mereka dapati, golongan ini telah memberi mereka undi pada PRU-14.

Pada PRU-14, di kawasan-kawasan tumpuan rakyat baharu, seperti Sepanggar, Putatan, Silam, Semporna, Kalabakan malah kawasan Sandakan dan Batu Sapi berpihak kepada parti Warisan Sabah serta parti sekutunya.

Jangan lah kerana motif politik, demografi Sabah diubah.

24 August 2018

TAN SRI MUSA AMAN BERDEPAN TAKTIK KOTOR

Taktik pertama "government of day" apabila Tun Juhar Mahiruddin membuat laporan polis selepas beliau melantik Datuk Shafie Apdal ke jawatan Ketua Menteri, kononya Tan Sri Musa Aman "membuat ancaman" terhadap beliau. Ancaman berbentuk apa, hanya pihak "polis" dan mahkamah dapat merungkainya?.

Taktik 'kotor" seterusnya, apabila SPRM ikut bertindak, berasaskan dakwaan, kononnya, persetujuan parti STAR membentuk kerajaan bersama BN pada 10 Mei, 2018 melibatkan rasuah (dakwaan ini telah dinafikan Presiden STAR- Datuk Dr Jeffery Kitingan, malah pejabat dan kediaman beliau diserbu SPRM, namun tidak menemukan sebarang bukti).

Taktik kotor lainnya, apabila dilaporkan secara meluas, kononnya Musa meninggalkan negara secara haram, walaupun dakwaan itu dinafikan sekeras-kerasnya.

Kemelut yang menyelubungi Musa apabila beliau menjadi mangsa pengkhianat politik oleh 4 ADUN Umno dan parti UPKO. 

Musa sebenarnya mempunyai sokongan 31 ADUN daripada 60 ADUN Sabah, mengangkat sumpah bersama kabinet beliau pada malam 10 Mei, 2018 di Istana Negeri Sabah di depan TYT, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Peguam Negeri Sabah dan disaksikan oleh pegawai-pegawai kanan negeri. Malah beliau mempengerusikan Mesyuarat Kabinet Pertama Kerajaan Negeri pada tengah hari 12 Mei, 2018.

Berikutan tindakan TYT melantik Shafie pada 12 Mei, sedangkan pada masa yang sama, Musa masih sah sebagai Ketua Menteri, kerana beliau dan kabinet beliau pada masa pelantikan itu tiada seorangpun yang meletakkan jawatan, menyebabkan beliau memfailkan saman terhadap TYT dan Shafie di Mahkamah, Kota Kinabalu, dan saman itu masih belum didengar.

Kini, bagi maksud menghalalkan "kerajaan Parti Warisan Sabah" berbagai taktik digunakan semata-mata untuk melemahkan Musa dan seterusnya mengaku kalah. 

Jika Musa berpandukan kepada keputusan PRU-14 di mana rakyat adalah hakim, maka beliau perlu melawan habis-habisan, untuk tidak membiarkan kerajaan yang dbentuk kerana khianat. 

Rakyat Sabah perlu menentukan kerajaan yang dipilih menerusi pilihanraya.

Jika "kerajaan" yang ada merasa disokong rakyat, maka bubarkan DUN bagi memberi peluang kepada rakyat Sabah menentukan hala tuju, bukannya bergayut dengan berbagai taktik KOTOR!!!

23 August 2018

TANDA-TANDA PEMIMPIN ZALIM ADA PADA SHAFIE

Tanda-tanda pemimpin ZALIM apabila seseorang pemimpin yang bercakap atau bertindak di luar bidang kuasanya.

Kenyataan Shafie berkaitan Tan Sri Musa Aman yang meragui bahawa Ketua Menteri Sabah yang sah itu sedang sakit, kerana tidak beruban, adalah diluar kawalan manusia, kerana sakit, tua, beruban adalah kuasa Tuhan.

Selain itu, kenyataan Shafie berkaitan angkat sumpah sebagai ADUN, bukan dibidang kuasa beliau kerana kuasa itu adalah bidang kuasa Speaker DUN Sabah. Selain itu, kuasa menentukan sesebuah kawasan kosong atau tidak juga terletak pada bidang kuasa Speaker dan SPR bukannya dalam bidang kuasa beliau.

Kalau lah Shafie kemaruk sangat dengan perlembangaan negeri dan kuasa rakyat, seharusnya beliau bercermin dan melihat muka sendiri. 

Rakyat Sabah tahu, bahawa parti beliau tidak menang dan tidak diberi mandat untuk menubuhkan kerajaan negeri. Kerajaan yang beliau tubuhkan adalah kerajaan berpunca daripada pengkhiantan UPKO dan 4 ADUN Umno. 

Shafie tahu bahawa pada 10 Mei, 2018 Tan Sri Musa Aman telah mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri kerana mempunyai majoriti mudah di DUN Sabah sesuai dengan keputusan rakyat pada PRU-14. Namun, akibat khianat beberapa ADUN (walaupun mereka itu telah menandatangi surat sokongan- dan surat sokongan ini akan diputuskan oleh mahkamah pada 3 September,2018 sah atau tidak dan seterusnya memutuskan Ketua Menteri yang sah bagi Sabah).

Jika Musa diputuskan sebagai Ketua Menteri yang sah, maka TYT Sabah perlu menjalankan nasihat Ketua Menteri, sesuai dengan perlembagaan negeri). Pilihan Musa adalah membuarkan DUN Sabah bagi memberi peluang pilihan raya negeri.

Jika pun Shafie dihantui keputusan Mahkmah yang menidakkan pelantikan beliau pada malam 12 Mei,2018, kerana semasa beliau membaca watikah pelantikan Ketua Menteri, Musa masih Ketua Menteri yang sah, kerana belum melepaskan jawatan.

Dalam segi perlembangaan negeri Sabah, Shafie yang "menjalankan tugas" sebagai "Ketua Menteri" hanya bersifat "caretaker" bukan Ketua Menteri yang sah, pun demikian, beliau sudah menunjukkan sifat-sifat sebagai pemimpin ZALIM.

22 August 2018

KERAJAAN SABAH AKAN JADIKAN HUTAN SUMBER PENDAPATAN UTAMA

Berbeza dengan pendekatan Kerajaan Bn di bawah kepimpinan Tan Sri Musa Aman, kerajaan Sabah di bawah teraju Datuk Shafie Apdal akan menumpukan menebang hutan sebagai sumber pendapatan negeri.

Isyarat yang diberikan "Ketua Menteri Sabah" itu sempena "100 hari" kerajaan Warisan Sabah, bahawa di Semenanjung pendapatan melalui sumber hutan berjumlah antara RM20-RM22bilion setahun, manakala bagi Sabah hanya berjumlah RM200-RM300 setahun selama 15 tahun.

Pendapatan negeri menerusi Yayasan Sabah itu, memgesahkan, bahawa pendapatan Sabah semasa Kerajaan Bn bukan lagi berpaksi kepada sumber hutan, sebab itu, jumlah hutan Sabah meningkat dengan drastik sekali kepada 1.87juta hektar pada tahun 2017, berbanding 838ribu hektar pada tahun 2002.

Dalam tempoh Musa sebagai Ketua Menteri hutan kekal Sabah bertambah lebih 1 juta hektar. Oleh kerana sumber pendapatan negeri menerusi konsesi hutan Yayasan Sabah bukan lagi sumber utama, makna kata, pembalakan dikurangkan dengan drastik sekali, sebab itulah mendorong peningkatan hutan kekal purata 73 ribu hektar setahun sejak 15 tahun lalu.

Jika melihat sumber pendapatan Sabah sejak awal merdeka bersumber daripada penebangan kayu balak, namun tidak pernah sekalipun Sabah membentangkan bajet perolehan melebihi RM3bilion. Malah pada tempoh masa 1985-1994 di mana sumber utama pendapatan/perolehan negeri daripada balak, kerajaan hampir muflis. Sebagai rekod, pada tahun 2003, wang simpanan Sabah hanya berjumlah RM184juta, walaupun bermula pada pertengahan tahun 1994, kerajaan dibantu oleh kerajaan Persekutuan cuba memperbetulkan akaun semasa kerajaan negeri.

Oleh kerana Kerajaan Parti Warisan Sabah pimpinan Shafie melihat, bahawa hutan kekal Sabah sudah luas dan sudah siap untuk di balak, peluang menebang kayu untuk dijadikan alasan menambah pendapatan kononnya untuk membangun negeri dan rakyat.

Menebang khazanah hutan, adalah satu cara memperkaya syarikat RM2. Kerana sebelum ini, setiap wakil rakyat dan pemimpin kerajaan akan mendapat sekurang-kurangnya 500 ekar "virgin jungle", sebelum kaedah itu dimansuhkan semasa Musa Ketua Menteri Sabah.

Nampaknya, generasi penerus tidak lagi dapat menikmati kekayaan hutan negeri, seperti mana matlamat kerajaan lalu, menjelang tahun 2025 sekurang-kurang 'land mass' Sabah 30% diselimuti hutan kekal.

21 August 2018

20% ROYALTI MINYAK UNTUK SABAH TIDAK KURANG RM4BILION SETAHUN

Apakah Sabah dibayar 20% royalti minyak berasaskan perolehan akan diketahui menerusi Bajet Sabah bagi tahun 2019 yang akan dibentangkan di DUN Sabah pada November 2018.

Walaupun pada masa ini Kerajaan Parti Warisan Sabah mengaku telah berbincang dengan Petronas dan Tun Dr Mahathir, namun untuk kepastian bayaran itu hanya akan diketahui menerusi Bajet, kerana bayaran itu akan dimasukkan sebagai perolehan negeri.

Jika bayaran 20% akan diterima, maka perolehan Sabah pada tahun 2019 akan melebihi RM8bilion.

Tambahan pendapatan RM3bilion cukup bermakna bagi pembangunan & kemajuan Sabah.

Sabah sejak Petronas ditubuhkan pada tahun 1974, hanya menerima 5% daripada perolehan syarikat itu di kawasan Sabah.

Bayaran 5% hanya dipersetujui pada tahun 1976 semasa Sabah dipimpin Datuk Harris Salleh. 

Rakyat Sabah hanya dapat menunggu tanpa kepastian, memandangkan cara Tun Dr Mahathir memerintah pada masa ini penuh dengan tipu hela dan kepalsuan.

SABAH AKAN SEMAKIN MALAP

Sebuah kerajaan yang dikatakan mempunyai halatuju, apabila dapat mengemukakan garis tindakan untuk memajukan negeri.

Selepas 100 hari, Kerajaan yang diterajui Parti Warisan Sabah, tidak mengeluarkan sebarang cadangan untuk memajukan negeri.

Kerajaan pimpinan Datuk Shafie Apdal hanya sibuk mengatur memberi penempatan dan lot-lot rumah kepada mangsa-mangsa kebakaran, selain sibuk mengenal pasti kawasan hutan yang belum ditebang.

Dalam tempoh 100 hari, barisan kabinet Shafie, hanya sibuk bercakap berkaitan dengan balak, dan mendakwa menerusi pembekuan eksport balak bulat, maka akan memperancak industri kayu kayan Sabah kerana dikatakan melalui tindakan itu, maka ramai peniaga masuk ke Sabah.

Para pemimpin kerajaan negeri cuba mengaburi rakyat Sabah dengan dakwaan sedemikian, kerana menebang kayu balak bukan pun memerlukan pelaburan, atas sebab syarikat RM2 pun boleh kaya raya jika diberikan konsensi.

Pengwujudan Jawatan Kuasa Bertindak Khas di bawah Jabatan Ketua Menteri memantau kawasan Hutan Sabah, adalah satu misi untuk memperkaya para kroni selain sebagai pemangkin memperkaya para pemimpin menerusi pembalakan.

Shafie tahu betul, bahawa keluasan hutan Sabah sekarang adalah 1.87juta hektar, dan siap sedia untuk ditebang.

Menebang hutan adalah memperkaya syarikat dan para pemimpin, bukan untuk rakyat. Rakyat tidak akan mendapat manafaat secara langsung kepada indutsri itu, selain buruh yang akan diputihkan dan diberi pas khas.

Nampaknya, kemajuan Sabah akan semakin malap. Rakyat perlu bersedia kembali ke era 20 tahun lalu, di mana kadar kemiskinan di atas 20%. Sebagai rekod jabatan statistik kadar kemiskinan Sabah sudah berjaya diturunkan ke paras 4% pada tahun 2017, sebagai impak Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah (HALATUJU) yang dipekenalkan Tan Sri Musa.

Pencapaian kerajaan Bn pimpinan Musa, telah melonjakkan kemajuan dan pembangunan negeri, daripada negeri yang hampir muflis pada tahun 2003 kepada negeri yang mempunyai simpangan kewangan melebihi RM3bilion, Bajet negeri melebihi RM4bilion untuk beberapa tahun yang mana bajet itu merupakan satu rekod tersendiri yang belum pernah berlaku.

Berbelanja tidak sama dengan mencari wang. Shafie hanya mempunyai pengealaman berbelanja, tiada pengelaman mencari wang. Demikian juga barisan kabinet beliau hanya mempunyai pengelaman berbelanja, kerana tiada pengelaman mencari wang.

Kerana hanya tahu berbelanja, maka untuk mendapatkan wang, maka tiada pilihan selain menebang balak, kerana hanya cara itu untuk mendapatkan wang.

20 August 2018

KHIANAT- MEMANG TABIAT PARTI UPKO

Jika anda baca sejarah politik parti UPKO sejak Sabah merdeka, memang warisan parti itu adalah khianat. Apabila DNA memang khianat maka sentiasa akan khianat.

Belum ada parti di Sabah yang menang kerusi selepas PRU bertindak meninggalkan rakan parti kecuali parti UPKO. 

Memang dalam sejarah politik Sabah PBS pernah keluar daripada Bn pada tahun 1990, namun parti itu bukan keluar selepas PRU, akan tetapi selepas penamaan calon, ertinya rakyat masih mempunyai peluang, berbeza dengan UPKO yang keluar selepas PRU.

UPKO keluar daripada BN pada 10 Mei, 2018 selepas sahaja BN dan STAR membentuk kerajaan campuran Sabah. Walaupun parti itu keluar, namun pada mulanya hanya disertai 2 ADUN daripada 5 yang dimenangi menggunakan logo Bn pada PRU 9 Mei.

Tindakan 2 ADUN UPKO diparahkan lagi dengan tindakan 4 ADUN UMNO, ADUN Balung- Datuk Osman Jamal (bekas kakitangan kerajaan yang dapat mengaburi Tan Sri Musa Aman untuk dijadikan calon), ADUN Tanjong Batu- Datuk Hamisa Samat (yang meraung-raung untuk dicalonkan semula), ADUN Sebatik- Datuk Abdul Muis Picho dan ADUN Kemabong- Jamawi Jaafar (yang menggunakan Khariy Jamaluddin mempengarui Musa untuk dicalonkan).

Tindakan khianat UPKO cuba dihalalkan oleh para pemimpin parti itu dengan menjadikan UMNO sebagai kambing hitam, sedangkan atas sokongan Umno lah para pemimpin parti itu mendapat berbagai jawatan baik di peringkat Presekutuan, negari, malah menjadi Duta negara ke luar negara.

Kalau sifat-sifat memang pengkhianat, maka peribahasa seperti melepaskan anjing tersepit, tidak akan berterima kasih, sebaliknya menggigit tangan yang melepaskan.

Kepada generasi penerus Sabah, catitlah dalam diary masing-masing, jika pemimpin daripada kilang UPKO, yakin lah mereka itu akan terus menjadi pengkhianat.

19 August 2018

SABAH-KERAJAAN AUTONOMI-HANYA GIMIK POLITIK

Jika ada pemimpin Kerajaan Sabah yang diterajui Parti Warisan Sabah mendakwa bahawa kerajaan negeri adalah kerajaan autonomi, dakwaan itu tidak berpaksi pada fakta, akan tetapi hanya gimik politik.

Semua rakyat Sabah tahu, bahawa Parti Warisan Sabah bukan sahaja tidak menang pada PRU-14 lalu, malah jika jumlah kerusi parti itu (21 DUN), dijumlahkan dengan PKR (2 DUN) dan DAP (6 DUN), masih tidak mencapai jumlah majoriti mudah.

Parti yang dipimpin Datuk Shafie Apdal itu dapat "merampas" kerajaan apabila 4 ADUN Umno berpaling tadah disertai 2 ADUN Upko pada 11 Mei, 2018, sehinggakan TYT Sabah melantik Presiden PWS itu sebagai Ketua Menteri ke-15 Sabah pada malam 12 Mei, 2018.

Berikutan pengkhianatan 9 ADUN daripada kem Tan Sri Musa Aman, maka akhirnya kem Shafie mempunyai 38 ADUN daripada 60 DUN Sabah, tidak termasuk ADUN dilantik.

Jika pada keadaan sekarang, ADUN daripada PKR dan DAP ditolak daripada jumlah ADUN PWS dan UPKO, kerajaan Sabah pimpinan Shafie hanya mempunyai 30 ADUN tidak termasuk ADUN dilantik. Jumlah itu, bukanlah jumlah majoriti mudah bagi ADUN yang dipilih menerusi pilihanraya.

Kedudukan ADUN PKR kini berjumlah 3 termasuk ADUN Balung- Datuk Osman Jamal, sementara DAP kekal-6.

Benar lah seperti mana kenyataan Ketua Penerangan Umno Sabah yang baru- Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, bahawa dakwaan kerajaan Sabah yang diterajui PWS adalah Kerajaan Autonomi hanya gimik politik.

Kerajaan Sabah sekarang, walaupun cuba mengelirukan rakyat Sabah, namun hakikatnya, bahawa kerajaan Sabah sekarang, jauh kebelakang berbanding dengan kerajaan yang diterajui Bn.

Fakta sebenar yang tidak boleh dinafikan, bahawa Kerajaan Bn dahulu sepenuhnya disokong oleh Kerajaan Pusat, selain itu sebahagian pemimpin Sabah masa itu termasuk dalam pembuat dasar Kerajaan, berbeza dengan Kerajaan Sabah sekarang, yang hanya berkolaborasi dengan Kerajaan Pusat.

Semasa Kerajaan Bn, para pemimpin Sabah yang dilantik sebagai menteri kabinet berorentasikan pembangunan, berbeza dengan pemimpin Sabah sekarang yang menduduki kabinet Persekutuan bukan berorentasikan pembangunan.

Kini, Kerajaan Sabah terperangkap dengan tindakannya sendiri apabila menubuhkan tiga Kementerian yang mana tiga kementerian itu masih dibidang kuasa Persekutuan, walaupun di atas kertas bidang kuasa kementerian itu boleh sahaja diturunkan kepada Sabah, namun kekangannya adalah daripada segi peruntukan khususnya Kementerian Pendidikan dan Kesihatan?

Memandangkan dasar pentadbiran Kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui Tun Dr Mahathir, dan ianya ditunjukan secara tersurat dan tersirat menerusi perlantikan pemimpin Sabah ke dalam kabinet beliau, nampaknya Sabah dan rakyatnya akan kembali pada era 22 tahun semasa beliau menjadi Perdana Menteri- Sabah jatuh miskin!!!!.

Tindakan gimik politik oleh Kerajaan Warisan Sabah yang cuba mengaburi mata rakyat, tidak akan ke mana-mana. Apa yang pasti rakyat Sabah sudah membuka mata.

18 August 2018

NO MORE KOW-TOW TO KL TAPI TUKAR PADA MENGEMIS

INI lah masalahnya, apabila seseorang bukan berlatar politik bercakap, seperti mana kenyataan ADUN Paginatan daripada parti UPKO, kononnya kerajaan Parti Warisan Sabah tidak lagi bergantung kepada pemimpin Kuala Lumpur, seperti siaran muka depan Daily Express pada Sabtu yang bertajuk NO MORE KOW-TOW TO KL.

Menurut ADUN itu, bahawa Kerajaan Bn dahulu terpaksa tunduk kepada Kuala Lumpur berkaitan kepentingan Sabah. Apa yang beliau lupa, bahawa kepimpinan kerajaan dahulu yang diterajui parti Umno adalah sebahagian daripada pembuat dasar kerajaan Bn, atas sebab itu, tidak timbul bahawa pemimpin Sabah tunduk kepada Kuala Lumpur.

Abidin lupa, bahawa Presiden Parti Warisan Sabah adalah Naib Presiden Umno, satu kedudukan nombor tiga dalam negara dalam membuat dasar-dasar negara. Bagaimana pemimpin yang terlibat dengan membuat dasar dikatakan tunduk kepada Kuala Lumpur?

Para pemimpin Sabah yang merupakan pemimpin Umno yang terlibat sebagai pembuat dasar termasuklah Tan Sri Musa Aman, Datuk Salleh Tun Said, Datuk Rahman Dahalan. Para pemimpin ini selain Shafie juga mempunyai jawatan-jawatan penting dalam kerajaan. Demikian juga para pemimpin UPKO adalah sebahagian daripada pembuat dasar kerana mengangotai kabinet Persekutuan, kecuali lah mereka ini BABAU.

Semasa kerajaan Bn, 6 menteri kanan daripada Sabah, dan sudah tentunya setiap kementerian mempunyai peruntukan sendiri. Sebagai catitan, menteri KKLW yang mempunyai peruntukan berbilion ringgit disandang pemimpin Sabah, Menteri Komunikasi dan Multimedia daripada Sabah, malah kementerian penting yang disandangkan Datuk Maximus Ongkili dan Datuk Madius Tangau, selain menteri yang menjaga ekonomi disandang oleh pemimpin Sabah. Bukan itu sahaja, menteri yang mencorakkan hubungan luar negara juga disandang oleh pemimpin Sabah.

Kini, Sabah diberikan sebagai menteri MITI? apa relevannya dengan pembangunan dan kemajuan Sabah, kecuali yang berkaitan dengan eksport-import, Menteri undang-undang- apa manfaat yang rakyat Sabah dapat, kecuali lah menteri pelancongan, itupun sangat bergantung kepada kedatangan pelancong, bukan pun dapat menyalurkan peruntukan untuk pembangunan, timbalan menteri dalam negeri, mungkin membantu proses pemberian kewarganegaraan.

Melihat kepada keadaan itu, nampaknya Sabah tidak akan dapat mengulangi saluran peruntukan daripada Persekutuan semasa kerajaan Bn, kerana alasan kerajaan Persekutuan tidak mempunyai wang, sehinggakan terpaksa meminta sumbangan daripada rakyat.

Jika rakyat Sabah berfikiran bahawa mengubah kerajaan ke arah lebih baik, ianya tidak akan berlaku dalam kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir, kerana rekod lama Perdana Menteri itu selama 22 tahun adalah punca Sabah ketinggalan dan jatuh miskin.

ADUN Paginatan itu mungkin tidak membaca fakta, bahawa purata pendapatan Sabah hanya berkisar RM3.5bilion setahun termasuk bayaran royalti minyak RM1bilion, sedangkan keperluan kewangan Sabah memerlukan tambahan sekurang-kurangnya RM10bilion setahun.

Oleh dasar Kerajaan Pakatan Harapan, maka Sabah tidak akan dapat peruntukan sebesar RM10bilion, dan sudah tentunya jika Kerajaan Warisan mahu meneruskan momentum pembangunan, maka terpaksa menebang hutan. Keluasan hutan Sabah yang ditinggalkan Musa adalah seluas 1.87juta hektar, selain wang simpanan negeri lebih RM3.4bilion.

Nampak gayanya, Sabah dan rakyatnya kena bersedia kembali ke era 20 tahun lalu, untuk kembali sebagai negeri termiskin. Tahniah kerana mengubah Sabah.

5 TAHUN- MASA PENDERITAAN

Tempoh 5 tahun selepas PRU-14 merupakan tempoh penderitaan bagi sebahagian besar rakyat Sabah, khususnya mereka yang berpendapatan rendah. Puncanya adalah, selain mereka terus berdepan dengan sara hidup yang semakin meningkat, juga bantuan kerajaan kepada golongan ini telah dimansuhkan.

Selain itu, lepasan institusi pengajian tinggi juga berdepan dengan pengangguran kerana kekurangan peluang pekerjaan. 

Di Sabah, peluang pekerjaan hanya berupa buruh ladang kelapa sawit atau buruh syarikat balak, sebab itulah Kerjaan Sabah di bawah Parti Warisan Sabah memberi Pas Khas kepada lebih 800,000 PATI/PTI.

Cadangan kerajaan membina lebih 30,000 rumah PPR bagi mangsa-mangsa kebakaran, merupakan khabar baik baik bagi buruh-buruh bangunan khususnya para PATI/PTI.

Sehingga tamat 100 hari selepas PRU-14, kerajaan negeri tiada HALATUJU yang jelas, bagaimana memperancak perekonomian negeri bagi mengwujudkan peluang-peluang pekerjaan.

Pengumuman Kerajaan Persekutuan membatalkan pembinaan Jambatan Labuan, telah menutup peluang bagi jurutera-jurutera dan graduan yang berkaitan dengannya.

Demikian juga penangguhan Projek Multi Product Pipeline (MPP) dan Trans Sabah Gas Pipeline (TSGP) telah menutup peluang pencari-pencari pekerjaan.

Kerajaan Warisan hanya bertindak membenarkan semula penggunaan pam bot, perniagaan barter trade antara Filipina dan Indonesia, sedangkan jelas sistem perniagaan itu dipenuhi dengan aktiviti penyeludupan.

Oleh kerana Sabah tidak mempunyai halatuju yang jelas untuk menambah pendapatan negeri, dan pada masa yang sama berdepan dengan harga kelapa sawit yang merundum, maka pendapatan cukai daripada komoditi itu sudah tentu menurun dengan ketara.

Untuk rekod, sebelum pendapatan kerajaan sebelum ini, berlegar-legar di atas RM3.5bilion dengan jumlah perdagangan melebihi RM80bilion, selain saluran peruntukan daripada kerajaan Persekutuan purata RM10bilion setahun.

Jika perolehan kerajaan semasa tidak mampu mempertahankan pencapaian itu, maka impaknya kepada rakyat, kerana dalam sesebuah negeri, rakyat akan terbela apabila kerajaan berbelanja menerusi berbagai projek atau pembukaan berbagai syarikat berkaitan dengan kerajaan. Tanpa itu semua, aktiviti perekonomian akan terbantut.

Rakyat Sabah perlu bersedia kembali ke era 20 tahun ke belakang, apabila kadar kemiskinan hampir 20%. Melihat cara kerajaan memerintah, kecenderungan rakyat Sabah kembali ke era penderitaan akan berulang.

17 August 2018

SELEPAS 100 HARI: MASA DEPAN SABAH MENUJU KEMALAPAN

Dalam ilmu kimia, petanda AKSI yang besar apabila REAKSI ditandai oleh kehadiran KATALIS. Analogi demikian boleh dilihat selepas pergantian kerajaan Sabah selepas PRU-14.

Sebuah kerajaan yang mempunyai perancangan untuk rakyat dan negeri, apabila dapat mengemukakan satu HALATUJU yang jitu bagi pelaksanaan jangka pendek dan panjang, namun selepas 100 hari, TIADA sebarang perancangan jauh sekali berkaitan HALATUJU.

Pada tahun 2003, sebaik sahaja Datuk Musa Aman (kini Tan Sri) dilantik ke jawatan Ketua Menteri, beliau melancarkan HALATUJU Sabah sehingga tahun 2025. Menerusi HALATUJU itu, maka sebahagian besar telah terealisasi, ibarat istilah pekebun, tanaman sudah berbuah, tinggal kini dituai dan yang menuainya adalah Kerajaan Warisan +PH+UPKO.

Penulis suka membangkitkan cerita antara kucing dan harimau. Mengapa harimau marah sangat dengan kucing, dan kucing sehingga kini apabila buang najis, memastikan najisnya ditimbus dengan baik. Ceritanya, kucing hanya mengajar harimau naik pokok, tetapi tidak mengajarnya turun. Inilah yang sedang berlaku pada kerajaan Sabah hari ini, mereka bukanlah pencetus HALATUJU Kemajuan dan Pembangunan Sabah, akan tetapi hanya berperanan sebagai tukang tuai. Sebab itu lah, mereka sibuk membahagi-bahagi 'HARTA RAMPASAN PERANG".

Selama 100 hari, tiada polisi kerajaan yang bercorak pembelaan rakyat, apa yang berlaku adalah pembelaan kepada para penyokong, sedangkan jumlah para penyokong tidak sampaipun 1% daripada jumlah keseluruhan penduduk.

Selain itu, polisi memberi Pas Khas kepada PATI/PATAI bukan lah polisi membela rakyat dan negeri, akan tetapi satu beban kepada rakyat dan negeri, kerana penduduk asal terpaksa berkongsi tanah dan peluang dengan "rakyat baharu".

Satu 'pembaharuan" kerajaan baru, apabila memporak perandakan sistem pentadbiran negeri, apabila melantik seseorang diluar sistem pentadibran, menerusi perlantikan PENGARAH JABATAN AIR SABAH.

Sebuah Kerajaan yang dilihat dapat membantu rakyat, apabila dapat meningkatkan pendapatan/perolehan negeri menerusi Bajet tahunan, dapat mengemuka cadangan bagai mana meningkatkan peluang-peluang pekerajaan, dapat meningkatkan aktiviti perekonomian, namun kerana ketiadaan HALATUJU yang jelas, yang mana kerajaan yang ada terlihat hanya sebagai kerajaan koboi, nampak gaya, masa depan negeri dan rakyat akan menuju kemalapan!!!!

Apa yang pasti, rakyat akan terus berdepan dengan sara hidup yang tinggi, berdepan dengan pengangguran. Dan pasti, jumlah rakyat yang msikin akan bertambah, selepas kadar kemiskinan berjaya diturunkan pada kadar 5% pada tahun 2017 daripada lebih 19% tahun 2009. 

Melihat cara kerajaan semasa memerintah, nampak gayanya, simpangan kewangan negeri yang berjumlah lebih RM3bilion, akan terhakis dalam tempoh 5 tahun, keluasan kayu balak seluas 1.87juta hektar akan terus berkurangan, kerana kepimpinan yang ada, tidak tahu bagai mana menambah pendapatan, kerana pengamalan mereka hanya tahu berbelanja.

Kemajuan dan pembangunan Sabah, akan terkeluar daripada LANDASAN pembangunan & Kemajuan, kerana kerajaan sekarang, ibarat KERA MENDAPAT BUNGA.

14 August 2018

BAGAI MANA STRUKTUR KEPIMPINAN PARTI GABUNGAN BERSATU SABAH (PGBS)?

Apa pun namanya parti atau gabungan parti-parti, yang paling mustahak siapa yang mengetuai.

Diberitakan bahawa Umno, PBS, STAR dan PBRS akan menubuhkan sebuah parti yang dikenali sebagai Parti Gabungan Bersatu Sabah (PGBS), sebenarnya ianya suatu cadangan pasca PRU-14, khususnya selepas Bn plus Star kehilangan kuasa pada 11 Mei 2018, ekoran pengkhinatan salah sebuah parti komponen Bn- UPKO yang bergabung dengan Warisan dan PH.

PGBS yang bakal ditubuhkan itu mempunyai 21 ADUN daripada 60 yang terdiri daripada 11 Umno, 6 PBS, 2 STAR dan 1- Ex UPKO dan 1 PBRS. Kesemua 21 ADUN itu adalah daripada bumiputera Sabah.

Melihat kepada 21 ADUN itu, 11 adalah bumiputera islam dan 10 adalah bumiputera bukan islam. 

Sebelum gabungan itu menentukan siapa yang mengetuai gabungan itu, perlu mengambil kira komposisi DUN Sabah, iaitu 32 kawasan bumiputera islam, 20 kawasan bumiputera bukan islam dan 8 kawasan cina.

Gabungan sebagai parti pembangkang perlu mengambil kira persepsi rakyat berasaskan jumlah kerusi, jika mahu mendapat sokongan majoriti pada PRU-15.

Sebagai asas pertimbangan gabungan itu, Umno sebenarnya mempunyai 17 ADUN pasca PRU-14, namun 5 ADUN telah menjadi KATAK, manakala seorang menjadi ADUN bebas, iaitu ADUN Sukau.

Kalau melihat sokongan pasca PRU-14 memang, asas kepada gabungan baru itu kaum bumiputera islam lebih banyak kerusi berbanding bumiputera bukan islam, dengan komposisi 17:14.

Jika asas itu digunakan untuk menentukan parti mana mengetuai gabungan itu, maka sudah tentunya bumiputera islam. 

Demi keadilan semua pihak, maka gabungan itu dicadangkan berkomposisi Ketua- Bumiputera islam- Timbalan Bumiputera bukan islam, untuk melihat kepada pemimpin parti dalam gabungan itu, maka Datuk Hajiji Haji Noor dijadikan sebagai ketua, dan timbalan-timbalan daripada KDM dan cina. Atau gabungan itu mengwujudkan majlis presiden dengan melantik Pengerusi sahaja. Fikir-Fikirkan.

13 August 2018

ANWAR IBRAHIM PERLU SELAMATKAN MALAYSIA

Penulis bukan lah penyokong Anwar, juga bukan penyokong parti yang beliau pimpin. Namun, melihat kepada senario politik hari ini, penulis nampak hanya Presiden PKR dipilih itu boleh menyelamatkan Malaysia.

Anwar yang berlatar belakangkan pejuang melayu, pejuang islam dan sehingga kini perjuangan itu belum luntur-luntur, maka penulis yakin bahawa menerusi kepimpinan beliau melayu dan agama islam terus terpelihara.

Bangsa melayu dan umat islam terlihat sangat terpinggir dalam Kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui Tun Dr Mahathir, kerana PM ke-7 itu perlu ikut telunjuk pemimpin DAP yang mempunyai perjuangan Malaysian Malaysia.

Sejak PH mengambil alih kerajaan pada 10 Mei, 2018, kedudukan agama islam, Melayu, Bahasa Melayu dan Raja-Raja Melayu banyak dikompromikan.

Bagi membendung bibit-bibit perang saudara dalam negara berlaku, maka tiada pilihan lain, Dato Seri Anwar perlu dengan segera kembali ke Parlimen dan seterusnya mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada parti yang minoriti dalam Pakatan Harapan.

Penulis yakin, berasaskan keadaan sekarang, bukan sedikit penyokong PKR termasuk para wakil rakyat parti itu tidak seiring atau tidak setuju dengan tindakan kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir. Apa tah lagi, cara kerajaan memerintah lebih suka bercakap, membuat berbagai tuduhan terhadap kerajaan lalu seolah-olah mereka masih pembangkang.

Kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir bukan memerintah negera ini sebagai kerajaan akan tetapi kerajaan yang mahu memusnahkan negara.

12 August 2018

DEMOKRASI MALAYSIA MENUJU SISTEM DUA PARTI?

Satu isyarat diberikan rakyat Malaysia pada PRU tahun 2008, bahawa rakyat yang bermastautin di kawasan maju berkenderungan menolak government of the day.

PRU tahun 2008 untuk pertama kalinya Bn kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat apabila menang 140 daripada 222 kerusi Parlimen- Kuasa 2/3 adalah 148 kerusi.

Pada PRU-13 tahun 2013, kemerostan sokongan kepada Bn beterusan apabila jumlah kerusi yang dimenangi berkurangan kepada 133 kerusi parlimen diikuti kehilangan undi popular.

Pada PRU-14, tahun 2018, Bn kehilangan kuasa selepas memerintah negara hampir 61 tahun, apabila hanya menang 79 kerusi Parlimen, 54 kerusi disumbangkan parti Umno. Jumlah kerusi Umno itu menunjukkan bahawa parti itu kehilangan 24 kerusi berbanding PRU-13.

Daripada 79 kerusi yang dimenangi Bn itu, 32 di kawasan pedalaman, 23 luar bandar, 17 spra bandar dan 7 pinggaran bandar.

Melihat kepada kecenderungan itu, menunjukkan bahawa semakin majunya satu kawasan, maka pengundi bebas memilih parti kerana tidak lagi bertanya apa sumbangan parti terhadap mereka. Makna kata, pengundi mengunakan kuasa demokrasi secara total tidak lagi terikat.

Ambil contoh di Sabah, kawasan-kawasan maju seperti Sepanggar, Penampang, Putatan, Kota Kinabalu, Papar, Tawau dengan pengecualian Kota Belud, Semporna, Tenom, Kalabakan, Silam, Keningau dimenangi parti yang melawan Bn.

Kalau lah dianalisa secara mentah keputusan PRU sejak tahun 2008, menunjukkan bahawa semakin maju sesebuah kawasan cenderung menolak kerajaan of the day. Apa kah kecederungan ini beterusan? sehinggakan demokrasi Malaysia mencontohi sistem dua parti seperti di Amerika?. 

Atau dengan adanya kecenderungan itu, maka penyebab Kerajaan Pakatan Harapan tidak mahu mahu menambah pendapatan rakyat? kerana menerusi peningkatan pendapatan yang boleh dibelanjakan menyebabkan perkembangan ekonomi sesebuah kawasan yang mendorong kepada kemajuan. Dengan menghalang kemajuan, maka memperlambat kewujudan sistem dua parti yang saling berganti setiap PRU?

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels