3 September 2018

RASUAH: SPRM KENA KAJI SOP SEMULA

Simpati pada Khir Toyo-Mangsa 
Menjadi pengajaran kepada SPRM, jangan sebarangan tangkap dan dakwa, jika kes tidak kuat, seperti mana kes Lim Guan Eng. 

Lim Guan Eng sedang dibicarakan di mahkamah kerana salah guna kuasa, selain itu diikat jamin oleh mahkamah sebanyak RM1juta. Jumlah ikat jamin itu "menggambarkan" seriusnya kes, jika dilihat pada kes-kes lalu. Namun, "mungkin" pendakwa raya, merasakan bahawa kes tidak kuat dan susah untuk dimenangi, maka buang masa meneruskannya. 

Berasaskan kepada keadaan itu, maka SPRM kena kaji semula SOP mereka, supaya kes Guan Eng tidak berulang, supaya kes Datuk Shafie Apdal tidak berulang.

Berikutan "give-up" jabatan pegauam negara, maka kini, Guan Eng, selain kaya RM1juta, kerana ikat jamin yang dibayar oleh menerusi tabung "save Guan Eng", beliau juga dapat rumah di bawah harga pasaran, kawan beliau dapat tanah pertanian jadi tanah industri, maka keuntungan berlimpah bagi ke dua belah pihak. Ini lah yang di katakan menang-menang.

Bermula daripada sekarang, SPRM perlu menumpukan kepada kes ikan bilis supaya tidak tidak dimalukan, kerana pada kebiasaannya, kes-kes ikan bilis, SPRM sentiasa menang, pengecualian kes Dr Khir Toyo yang hampir serupa dengan kes Lim Guan Eng, Khir Toyo adalah mangsa keadaan. Apa kah SPRM tidak menyesal bertindak terhadap mantan MB Selengor itu?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels