2 September 2018

DI SEMENANJUNG ADA MELAYU BANGKIT, DI SABAH?

Di Semenanjung, Umno boleh didorong dan didukung menerusi Melayu Bangkit, di Sabah? apa kah boleh menjadi pendorong dan pendukung?

Kalau melihat pendorong dan pendukung awal Umno adalah para pendukung dan penyokong Usno, manta-mantan ahli dan penyokong parti Berjaya, selain serpihan penyokong parti PBS. Berganding bahunya mereka itu, maka Umno Sabah "gradually" semakin kuat dan memuncak pada PRU 2004.

Sebagai imbasan, kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno mengambil alih kerajaan Sabah pada tahun 1994 dan seterusnya memerintah selama 24 tahun. 

Kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno telah memansuhkan "jinx" 9 tahun kerana sebelum tahun 1994, setiap 9 tahun berlakunya perubahan kerajaan negeri. Kerajaan yang ditunjangi Umno juga untuk pertama kalinya sejak merdeka, Ketua Menteri Sabah tidak berganti hampir 15 tahun.

Apabila Umno Sabah diketepikan oleh penyokong asal parti itu, maka menyebabkan banyak kerusi tradisi parti itu di tawan parti Warisan Sabah pada PRU-14.

Secara lojiknya, jika Umno mahu kembali bangkit, maka perlu menawan semula kawasan-kawasan tersebut dan sudah tentunya rakyat yang termasuk dalam kumpulan itu.

Boleh kah Umno melaungkan bangkit BUMIS- bajau, ubian, melayu Sabah, Irranun, Suluk, KDM? jika ikut rentak Umno Semenanjung BANGKIT MELAYU!!!. atau BANGKIT BUMIPUTERA SABAH? Bagai mana melaungkan semangat itu? sedangkan Parti Warisan Sabah juga mewakili BUMIS, KDM, kemudiannya PKR serta UPKO juga mengayumi kumpulan rakyat yang sama.

Melihat kepada senario itu, maka Umno Sabah tidak sesuai menggunakan perkataan BANGKIT, demikian juga PBS dan STAR, jika demikian, pembangkit semangat apa yang boleh digunakan? 

Tak kan lah Umno Sabah, PBS dan STAR hanya berlegar-legar mempersoalkan soal-soal perlantikan Presiden MPS, perlantikan Pengarah JAS, atau mempolitikkan rumah-rumah setinggan yang terbakar, kemudiannya isu-isu pemberian Kad Pengenalan kepada PATI/PTI.

Para pemimpin UMNO Sabah, PBS dan STAR, kena mencari SATU SLOGAN PEMBANGKIT semangat, untuk menarik semula sokongan rakyat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels