25 September 2018

MENGAPA MUSA MEMPERKENALKAN GERAN KOMUNAL?

Ramai pemimpin parti Warisan Sabah mendakwa bahawa kerajaan Bn yang diterajui Musa merampas tanah adat. Hakikatnya dakwaan itu hanya tipu helah mereka untuk mengaburi mata rakyat.

Faktanya, Musa adalah penyelamat tanah adat, apabila beliau memperkenalkan Geran Komunal. Geran komunal adalah geran yang diberikan bagi kawasan-kawasan yang ditakrifkan sebagai tanah adat. Geran Komunal adalah satu geran yang diberikan kepada rakyat yang mempunyai syarat, geran itu tidak boleh dijual kepada pihak lain diluar susur galur keluarga atau diluar komuniti yang berkaitan. Atas sebab itu, geran komunal adalah geran turun temurun atau geran yang diwariskan. Selain itu, menerusi geran komunal, penduduk mendapat manafaat besar daripadanya, kerana kemudahan awam seperti jalanraya, kemudahan bekalan eletrik dan bekalan air bersih turut disediakan oleh kerajaan.

Latar belakang pengenalan Geran Komunal adalah, apabila kerajaan negeri mendapati 1.4juta ekar geran individu yang diberikan kepada rakyat telah bertukar tangan atau dijual kepada pihak lain. Apa yang malang lagi, tanah-tanah itu jatuh ke tangan yang tidak sepatutnya. Sebagai mana diketahui tanah berstatus NT (native title) yang boleh dijual kepada bumiputera, namun tanah-tanah berstatus NT itu dibeli oleh mereka yang bukan bumiputera dengan menggunakan proksi.

Geran komunal yang diperkenalkan pada tahun 2010, telah melibatkan 72 geran dengan keluasan 119,083.03 ekar merangkumi 213 kampung yang melibatkan 10,462 pemilik tanah. Daripada jumlah keluasan itu, 84,020.27 ekar telah dibangunkan menerusi ladang kelapa sawit dan getah, dan dijangka mengeluarkan hasil pada tahun 2020.

Perlu diketahui, menerusi geran komunal, pemilik mempunyai dua pilihan, samada menguasahkan tanah secara persendirian atau memilih usahasama.

Apa yang jelas menerusi geran komunal, tanah didayaguna untuk meningkatkan pendapatan, bukannya dibiarkan ditumbuhi lalang atau belukar, atau hanya bertujuan untuk dijual seperti mana-mana sebelum ini.

Tujuan Geran komunal adalah serampang dua mata, pertama mengurangkan kadar kemiskinan di luar bandar, dan kedua menjadikan tanah itu sumber pendapatan pemilik dan cukai untuk kerajaan.

Kini, Geran komunal dimansuhkan, bermakna, pemberian geran kembali ke era lama. Makna kata, tanah-tanah itu boleh dijual, pada masa yang sama tujuan pemberian geran untuk menjana pendapatan kepada rakyat yang diberikan geran tidak tercapai. Maka berulang semula lah, apa yang berlaku kepada 1.4juta ekar tanah kerajaan yang telah bertukar tangan.

Menelusuri pengenalan Geran Komunal, yang menjadi dakwaan kepada Musa dan kerajaan Bn merampas tanah rakyat, sebenarnya satu muslihat pihak-pihak tertentu untuk mendapatkan keuntungan kewangan secara pantas.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels