21 September 2018

Kerajaan Sementara Sabah- Menjerumuskan Negeri Ke era Kegelapan

Akan Berulang Kah?
Rupanya, slogan Sabah Ubah itu membawa pengertian menunjukkan kerakusan pihak-pihak tertentu.

Dalam tempoh 4 bulan, kerajaan sementara Sabah yang diterajui parti yang melaung-laungkan Sabah Ubah, hanya berpaksi kepada etnik-etnik tertentu dan susur galur keluarga tertentu.

Sabah yang mempunyai 36 suku etnik, rupanya hanya dikuasai oleh 1-2 etnik, kerana digambarkan menerusi jawatan Ketua Menteri, Timbalan Ketua Menteri, Ketua Setiausaha politik dan jawatan-jawatan politik yang berpengaruh semuanya daripada etnik yang sama, malah daripada susur galur yang sama.

Jika sekiranya kerajaan Sabah diteruskan berpaksi kepada para individu ini, boleh kah Sabah maju? sebabnya rekod menunjukkan, bahawa kawasan di mana etnik ini berasal, sampah sarafpun di kawasan pekan tidak dapat ditangani.

Dalam tempoh masa 4 bulan jadi kerajaan sementara, apa yang rakyat nampak, adalah kebakaran rumah-rumah setinggan, kemudiannya dijawab, akan ada penempatan baru bagi mereka ini, kemudiannya mmberikan dokumen khas kepada pendatang asing tanpa izin (PATI), malah ada pihak-pihak tertentu di kalangan penyokong parti berkenaan mengambil peluang menjual borang-borang pendaftaran kad pengenalann untuk mengaut keuntungan kewangan. Malah ada antara pegawai mereka lebih berminat melihat cela paha wanita.

Dalam tempoh 4 bulan, belum ada polisi yang dicanangkan yang mengarah kepada pembelaan kepada rakyat, khususnya generasi muda dalam bidang-bidang menjana pendapatan atau aktiviti ekonomi yang boleh menyediakan peluang-peluang pekerjaan.

Malah harapan rakyat Sabah yang mengharapkan bayaran 20% royalti  daripada Petronas semakin samar, dan tidak akan bakal diperolehi. Selain itu, apa yang mendukacitakan lagi kadar 5% royalti yang dibayar sejak tahun 1976, akan dikurangkan, kerana Tun Dr Mahathir menganggap jumlah 5% itu terlalu besar.

Nampak gaya, Sabah dan rakyatnya akan kembali ke era kegelapan seperti mana tahun 90-an, sehinggakan masa itu rekod kemiskinan negeri lebih 30%, malah Sabah jatuh sebagai negeri termiskin dalam negara.

Tiada cara memajukan negeri, selain memperbagai aktiviti ekonomi. Menebang konsensi balak untuk mendapatkan kewangan negeri bukan caranya, kerana telah dibuktikan semasa negeri bergantung kepada balak, rakyat tetap sahaja miskin, yang kaya adalah para pembalak atau tauke-tauke balak dan para pemimpin politik.

Kerajaan Sabah yang lalu, telah membuktikan, bahawa menerusi aktiviti ekonomi, maka Sabah membangun dan maju, sebab itu dapat mengumumpul kewangan lebih RM3.7bilion, KDNK meningkat sehingga lebih RM73bilion, sehinggakan Sabah menduduki urutan ke-5 daripada segi KDNK, berbanding sebelumnya tercorot.

Ekonomi Sabah sehingga tahun 2017 terus berkembang maju, sehinggakan dapat membentang bajet bagi tahun 2018 sebesar RM4.104bilion dengan angaran pendapatan sebesar RM4.169bilion. Apa kah anggaran pendapatan itu dapat dicapai, memandangkan kerajaan Sabah kini diperintah oleh Kerajaan sementara?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels