13 September 2018

SODOMI II: AKIBAT SEBUT NAMA TUN DR MAHATHIR- SHAFEE DITANGKAP/DIDAKWA

Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah ditangkap dan didakwa menggunakan akta AMLA dan akta cukai, kerana menerima bayaran yuran guaman tertunggak tuntutan daripada Umno/Bn sejak tahun 1990. Kerana bayaran itu juga beliau didakwa menggunakan akta cukai.

Mungkin di negara ini, tuduhan kepada pengamal undang-undang menggunakan AMLA kerana menerima bayaran guaman pertama kali berlaku, dan kebetulan peguam itu adalah pengumbela utama Dato Seri Najib Razak dalam kes RM42juta SRC International dan kebetulan juga menggunakan akta AMLA.

Shafee ditangkap, dituduh di mahkamah kemungkinan besar berpunca apabila beliau menyebut nama Tun Dr Mahathir dalam kes Sodomi II. 

Dalam kes sodomi II, Tan Sri Muhammad Shafee adalah pendakwaraya yang dilantik Peguam Negara dengan bayaran "token" RM1,000 (walaupun perkhidmatan itu berasaskan tanpa bayaran atau pro bono). 

Umum mengetahui, Dato Seri Anwar didapati bersalah dan dijatuhi hukuman 5 tahun penjara, namun hukuman itu sudah menjadi akademik kerana beliau diampunkan oleh SPBA selepas menjalani hukuman 5 tahun.

Shafie dengan jelas, memberitahu, bahawa perlantikan beliau sebagai pendakwaraya bagi sodomi II atas desakan Tun Dr Mahathir, kepada DS Najib Razak, kerana mantan PM-4 itu tidak yakin dengan pasukan Peguam Negara yang diketuai Tan Sri Gani Patail mensabitkan Anwar. DS Najib tiada pilihan masa itu, kerana perlantikan Shafee adalah prasyarat Tun Dr Mahathir untuk tidak menentang DS Najib dan Bn.

Apa kah tindakan Tun Dr Mahathir mendakawa Shafee sebahagian daripada modus operandi melemahkan, melumpuhkan hak-hak DS Najib Razak dalam segi undang-undang? kerana jika Shafee terus mengetuai pasukan pembela utama DS Najib, maka tiada peluang bagi Peguam Negara menang di mahkamah. Kekalahan akan mencoreng arang pada muka Tun Dr Mahathir, dan selanjutnya mengautakan semua dakwaan beliau!!!. 

Bagi Mahathir, selagi ada kuasa, maka pergunakan lah kuasa itu, dengan cara apa sekalipun.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels