24 September 2018

30 SEPTEMBER, UMNO BERMULA SEMULA!!!

Walaupun Umno berumur 72 tahun, akan tetapi akan bermula semula pada 30 September, sempena Perhimpuan Agung tahunan parti itu.

Tahun ini perhimpunan diawalkan yang biasanya diadakan pada awal Disember.

Umno yang menjadi tunjang kerajaan persekutuan sejak merdeka, dikejutkan pada PRU-14 apabila tumbang kepada Pakatan Harapan (DAP-PKR-Amanah-PPBM) dan Warisan.

Di seluruh negara, kecuali Sarawak Umno menang 54 kerusi Parlimen, dan jumlah itu sebahagian daripada 79 kerusi yang dimenangi Bn ( Bn pada PRU-14 dianggotani 13 parti komponen, namun selepas PRU-14, di atas kertas hanya berbaki 3, Umno-MCA-MIC).

Sebagai impak kepada keterkejutan, kini Umno MP Umno hanya berbaki- 49, apabila 5 MP parti itu mengistiharkan status mereka sebagai MP Bebas.

Pada pemilihan parti-parti baru-baru ini, parti tertua dalam negara itu, telah memilih Dato Seri Zahid Hamidi sebagai Presiden.

Perhimpuan Agung parti pada 30 November, julung kali bagi Zahid sebagai Presiden, dalam suasana yang jauh berbeza berbanding PAU-PAU yang lalu.

Pada PRU-14, Umno menerima tamparan luarbiasa, bukan sahaja kehilangan kuasa, akan tetapi negeri di mana parti itu ditubuhkan-Johor juga mengalami kekalahan teruk dan seterusnya jatuh ke tangan Pakatan Harapan.

Kini, hanya Negeri Pahang dan Perlis sahaja masih diperintah parti.

Di atas kertas, nampaknya Umno merupakan parti terbesar, namun, tidak mempunyai jumlah yang mencukupi membentuk kerajaan. 

Pada PRU-14, Umno kalah di kawasan-kawasan tradisi termasuk kawasan Felda, selain kekalahan teruk parti-parti komponen. MCA hanya menang 1 kerusi Parlimen, MIC-2, manakala parti-parti lain kosong. Di Sarawak pula, parti komponen hanya menang 19 daripada 31, sementara di Sabah hanya menang 3 kawasan Parlimen (PBS 1, UPKO 1 dan PBRS 1). (di Sabah daripada 25 kawasan parlimen, hanya 10 dimenangi Bn).

Berasaskan kepada senario itu, maka PAU parti kali ini, kena menggariskan HALATUJU baru, sebagai pemudah cara menarik semula sokongan rakyat, selain menarik kembali sokongan akar umbi yang telah berpaling tadah.

Penulis yakin, saf kepiminan baru parti sedang memerah otak, untuk menggariskan halatuju parti yang bakal dibentangkan pada PAU minggu depan, di PWTC.

Bagi UMNO Sabah pula, tugas berat itu, akan dilihat menrusi ucapan balas (ucapan usul menyokong ucapan dasar Presiden yang akan disampaikan oleh Ketua Penerangan Umno Sabah, merangkap ahli MKT tertinggi parti- Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia).

Dalam PAU itu nanti, apa kah di Semenanjung, parti akan memupuk kerjasama dengan PAS, kemudiannya di Sabah menerusi Gabungan Bersatu Sabah (GBS).

Menerusi senario politik semasa, Umno kena mengotimakan ruang dan peluang, untuk kembali membentuk kerajaan pada PRU-15.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels