26 September 2018

KERAJAAN BN DI BAWAH TERAJU MUSA SATU KENANGAN

Tiada sesiapa yang boleh menafikan bahawa pembangunan dan kemajuan Sabah di bawah teraju Tan Sri Musa Aman merupakan manifestasi sebuah perjuangan yang diterajui Umno sejak tahun 1994.

Salah satu pencapaian kerajaan Bn, khususnya di era Musa, adalah peningkatan simpanan kewangan negeri yang mencapai jumlah RM3.74 bilion pada Disember 2017, berbanding RM184 juta pada tahun 2002.

Selain daripada pencapaian kewangan, pembangunan dan kemajuan, era Musa juga telah menurunkan kadar kemiskinan Sabah kepada paras di bawah 3% pada tahun 2016, berbanding 19.8% tahun 2009, malah pada masa kerajaan Bn mengambil alih kerajaan negeri, kadar kemiskian di atas 30%, sehinggakan Sabah menduduki negeri termiskin dalam negara.

Apa yang menjadi magic kepada pemerintahan era Musa, apabila Sabah dapat membentangkan bajet di atas RM4bilion, malah untuk tahun 2018 merupakan bajet terbesar pernah dibentangkan, itu RM4.104bilion. Walaupun bajet yang begitu tinggi, tetapi bajet tersebut adalah bajet surplus. Sebagai rekod, sejak tahun 2015, bajet Sabah sentiasa surplus.

Bajet Sabah yang besar bukan lagi bersandarkan kepada sumber kayu kayan, akan tetapi perolehan daripada sektor lain seperti pelancongan, peladangan, perikanan serta industri kecil dan sederhana.

Pemerintahan Musa tidak menjadikan kayu kayan sebagai sumber pendapatan, akan tetapi menjadi sumber kayu kayan sesuatu yang perlu diwarisi generasi akan datang. Atas sebab matlamat itu, maka Sabah dapat menjadikan seluas 1.87 juta hektar kawasan hutan (26% land mass Sabah) sebagai hutan kekal/dilindungi, dan seterusnya keluasan itu akan ditingkatkan kepada 30% keluasan tanah Sabah menjelang tahun 2025.

Sebenarnya terlalu banyak kenangan era pemerintan Musa, penulis akan mencoretnya di posting akan datang.
P.s. Jika pada 26 oktober mahkamah, Kota Kinabalu membuat keputusan bahawa Musa adalah Ketua Menteri yang sah, maka beterusanlah pembangunan & Kemajuan Sabah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels