17 September 2018

KEMAJUAN SABAH: JANGAN KETEPIKAN HAKIKAT

Jangan ketepikan hakikat berkaitan kemajuan Sabah. 

Kemajuan dan pembangunan hari ini bukan datang bergolek, sebaliknya kerana hasil kerja kerajaan Kerajaan BN dan para pemimpinnya. 

Jangan salahkan mereka yang menanam padi, kerana hasil tuaian yang baik, sebaliknya berterima kasih lah.

Tahun 90-an Sabah adalah negeri termiskin dalam negara.

Statistik kemiskinan Sabah pada tahun 2016 adalah 2.9%, mendekati kadar kemiskinan kebangsaan 2%.

Kadar kemiskinan menurun dengan drastiknya, sejak diperintah kerajaan Bn. 

Sebagai contoh kadar kemskinan tahun 1994 di atas 30%, 15 tahun kemudian berjaya diturunkan kepada 19.7% pada tahun 2009, berkurangan lagi kepada 7.8% pada tahun 2012, kemudiannya 3.9% pada tahun 2014.

Kalau lah betul kerajaan BN dan pemimpinnya perasuah (maka Datuk Shafie Apdal tidak terkecuali, kerana hanya keluar pada Bn pada tahun 2016. Shafie meneduduki berbagai kapasti termasuk Menteri KKLW yang dikatakan kehilangan dana lebih RM1.5bilion untuk projek-projek luar bandar Sabah pada era beliau, namun SPRM telah membebaskan beliau)

Dakwaa rasuah hanya cerita rekaan untuk mengwujudkan persepsi.

Kalau lah kerajaan Bn dan pemimpinnya rasuah, bagaimana Sabah dapat mengumpul simpanan kewangan sehingga RM3.7bilion setakat Disember, 2017, dan seterusnya jumlah simpanan itu adalah rekod bagi negeri.

Ketua Audit Negara bertahun-tahun memberikan SIJIL tanpa teguran kepada pengurusan kewangan negeri. Selain penarafan antarabangsa juga memberi AAA. Makna kata, pengurusan kewangan Sabah cukup telus, ertinya penggunaan kewangan sesuai dengan tujuannya. Bahasa sederhananya, wang dibelanjakan sesuai dengan kos yang sebenar.

Oleh pengurusan kewangan negeri yang telus, maka pembangunan dan kemajuan Sabah berjalankan dengan lancar.

Hakikat dan fakta tidak boleh dinafikan, semasa Bn memerintah Sabah khususnya di era Tan Sri Musa Aman, pembangunan & Kemajuan Sabah berjalan dengan pantas sekali.

Pengalaman Musa sebagai peniaga yang berjaya, digunakan untuk membangun dan memajukan negeri. Beliau bernasib baik kerana mempunyai kawan-kawan pemimpin yang mempunyai itegriti yang tinggi, meskipun Kerajaan PH pada hari ini, cuba menafikan kejayaan itu, kononnya kerajaan mereka berjaya menumbangkan kerajaan perasuah.

Penulis suka mencatitkan profile pemimpin kerajaan PH dan di Sabah Warisan. Perdana Menteri adalah PM BN selama 22 tahun. Shafie Apdal adalah pemimpin Bn lebih 20 tahun, hanya menjadi pembangkang kepada Bn kurang 2 tahun. Jika para pemimpin ini mengatakan bahawa kerajaan Bn adalah perasuah, maka sebenarnya termasuk mereka juga lah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels