22 September 2018

SATU MASA YANG LALU ANTARA MUSA DAN SHAFIE-PERBANDINGAN JUJUR

1. Selepas Datuk Shafie Apdal menjadi pembangkang baru disedari apabila membandingkan pencapaian mantan Naib Presiden Umno itu dengan Tan Sri Musa Aman jika dilihat daripada presfiktif kedudukan dalam parti.

2. Shafie yang berkedudukan Naib Presiden Umno, sebenarnya adalah pemimpin berkedudukan nombor tiga dalam negara, selepas Presiden, dan Timbalan Presiden, kerana Umno merupakan tunjang kerajaan parti Barisan Nasional.

3. Pada kedudukan nombor tiga dalam negara dan pernah dilantik menduduki berbagai kementerian dan terakhir kementerian kanan KKLW, setidak-tidaknya beliau mempunyai peluang melantik anak-anak Sabah, setidak-tidaknya di kementerian di mana beliau menjadi menteri. Apa yang malangnya, sehinggalah beliau dipecat, tiada seorangpun penjawat awam daripada Sabah pernah beliau syorkan atau dilantik ke jawatan awam diperingkat Persekutuan.

4. Seorang penjawat awam bersuku bajau asal Semporna Datuk Mohammad bin Mentek, oleh kerana Tan Sri Musa Aman dan mendapat persetujuan daripada Dato Rahman Dahalan, maka dilantik ke jawatan Ketua Setiausaha (KSU) pertama kementerian. Selepas perlantikan itu, maka diikuti oleh anak-anak Sabah lain yang mengetuai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)- Datuk Sabin Samitah, Lembaga Koko Malaysia (Datin Norhaini Udin), Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Datuk Dr Amin Senin), Timbalan KSU MOSTI (Dr Ramzah Dambul).

5. Di peringkat negeri pula, jabatan-jabatan Persekutuan di Sabah 80 peratus diduduki oleh penjawat awam asal Sabah, termasuklah Jabatan Kastam DiRaja Malaysia dan Jabatan Pendidikan Negeri, Jabatan Imigresen, Jabatan Pendaftaran, selain Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah dan juga Naib Cencalor Universiti Malaysia Sabah (UMS).

6. Melihat pada perbandingan pencapaian antara Musa dan Shafie ibarat bumi dan langit. Pencapaian Musa untuk mengangkat martabat penjawam awam Sabah di peringkat Persekutuan meskipun tidak didendangkan akan tetapi rekod bercerita dengan sendirinya.

7. Musa tidak pernah pun bercakap atau menguar-uarkan, Sabah for Sabahan, apa tah lagi menjadikannya sebagai slogan, akan tetapi beliau “walk the talk”.

8.  Seharusnya, setiap rakyat negeri ini, perlu bertanya, mengapa ramai anak-anak watan Sabah diberi peluang di peringakat Persekutuan, kalau dikatakan kerana Shafie atas kapasiti beliau sebagai mantan pemimpin nombor tiga dalam Umno itu sepertimana dakwaan pemimpin parti Warisan Sabah, mengapa tiada seorangpun anak Sabah dilantik di kementerian di mana beliau menjadi menteri?

9. Hakikat yang perlu diterima adalah kerana aura kepimpinan Musa, maka bukan sahaja ramai penjawat awam Sabah diberi kepercayaan di peringkat Persekutuan, akan tetapi juga ramainya pemimpin politik Sabah diberi peranan termasuk dilantik ke jawatan menteri-menteri kanan Persekutuan, dilantik sebagai Duta dan perwakilan luar negara..

10. Setiap rakyat Sabah perlu menerima hakikat, kepimpinan Musa telah mengangkat martabat Sabah sebagai sebuah negeri yang mengasaskan Persekutuan Malaysia.

11. Jika diteliti rekod kewangan dan kadar kemiskinan Sabah serta rekod keluasan hutan Sabah semasa Musa dilantik ke jawatan Ketua Menteri pada tahun 2003, maka secara jujur perlu diakui, bahawa kepimpinan Musa tidak boleh dipertikai. Pada tahun 2003, simpanan kewangan Sabah hanya berjumlah RM184juta, namun pada tahun 2017 telah meningkat kepada RM3.74bilion, satu peningkatan 1,933 peratus atau peningkatan 138 peratus setahun. Demikian juga kadar kemiskinan Sabah, yang mana pada tahun 2009 masih 19.8 peratus, namun pada tahun 2017 menurun dengan tajam kepada 2.9 peratus. Manakala keluasan hutan kekal Sabah daripada 838ribu hektar pada tahun 2002 kepada 1.87juta hektar pada tahun 2017.

12. Dari segi pencapaian politik pula, Musa pertama kali mengetuai pilihanraya negeri pada tahun 2004 dan seterus pada PRU 2008 dan 2013, semuanya dimenangi dengan kuasa 2/3, manakala jumlah ahli parlimen daripada Sabah sumbangannya kepada Bn Pusat cukup signifikan. Di lihat daripada rekod politik itu, menunjukkan bahawa Musa, bukanlah pemimpin yang bersifat perkauman, akan tetapi adalah pemimpin semua.

13. Menoleh kepada anggota kabinet Kerajaan Negeri dan struktur perkhidmatan awam negeri, terlihat sungguh kombinasi berbagai kaum yang mewakili rakyat majmuk negeri Sabah. Tiada suku kaum yang terpinggir, termasuk daripada suku kaum yang kecil.

14. Menilai pemimpin, adalah daripada segi rekod, bukannya berasaskan kepada cakap-cakap seperti mana yang dilakukan Shafie dan pemimpin parti Warisan Sabah. Hakikat yang perlu diterima oleh pemimpin parti Warisan Sabah, bahawa Shafie pernah diberi tanggungjawab besar semasa masih dalam Umno, namun beliau telah gagal menjalankan tanggugjawab.

15. Amanah yang diberikan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak untuk membangun dan memajukan luar bandar Sabah dengan peruntukan yang besar yang disalurkan menerusi kementerian KKLW, walupun disiasat SPRM, tetapi beliau dibebaskan, kerana demikian trend Kerajaan Pakatan Harapan hari ini, untuk membebaskan seketu mereka.

16. Memang benar, tanggungjawab kerajaan Persekutuan membina kemudahan seperti lebuh raya, namun kemudahann itu hanya terealisasi semasa Musa menerajui kerajaan negeri.  Shafie kena menerima hakikat kepimpinan Allahyarham Tun Mustapaha, Tan Sri Harris Salleh, Tan Sri Pairin dan bapa saudara beliau Tun Sakaran Dandai?, tidak berjaya merealisasikan pembinaan Lebuh Raya Pan Borneo? termasuk mengiktiraf 16 September untuk disambut secara kebangsaan?

17. Fakta yang perlu diterima Shafie, kerana kepimpinan Musa, bukan sahaja para pemimpin Bn Sabah bekerja sepasukan dengan beliau, malah para pemimpin Persekutuan juga bekerja sepasukan dengan beliau, sebab itu, sebarang keperluan Sabah dan rakyatnya sentiasa diberikan.

18. Setiap peruntukan Persekutuan yang disalurkan kepada Kerajaan Negeri setiap sen dibelanjakan untuk pembangunan dan kemajuan negeri, sebab itulah setiap laporan Ketua Audit Negera, sentiasa memberikan lima bintang berdekad lamanya terhadap pengurusan kewangan negeri. Rekod pengurusan kewangan negeri hanya terpalit dengan perbuatan tidak amanah apabila melibatkan dana KKLW semasa Shafie menerajui kementerian itu, khususnya berkaitan dana yang disalurkan pada Jabatan Air Sabah, yang mana peruntukan itu tidak dihibahkan kepada pengetahuan kerajaan negeri.

19. Tindakan Shafie dan pemimpin parti Warisan Sabah membunuh karakter Musa, tidak akan diterima rakyat majoriti Sabah, kerana Musa adalah pemimpin yang membawa Sabah ke status yang sepatutnya.

20. Sabah dibawah teraju Musa akan menuju negeri maju pada tahun 2025, sesuai dengan Halatuju Pembangunan & Kemajuan Negeri Sabah (HALATUJU). Bagi Musa, semasa mempunyai kuasalah menunaikan semua janji, melaksanakan pembelaan kepada rakyat, namun rakyat menyaksikan sendiri, selama 4 bulan kerajaan sementara yang diterajui Shafie, tiada janjipun yang dilaksanakan, kecuali membenarkan penggunaan pam bot di Semporna, yang akhirnya aktiviti penculikan berlaku semula.

21. Semasa PRU-14  rakyat Sabah,terpengaruh dengan bunyi guruh di langit, lalu mencurahkan air di tempayan, kini, penoreh, nelayan, pesawah, ibu-ibu tunggal, kehilangan bantuan sara hidup bulanan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels