12 September 2018

MADIUS TANGAU MEMANGPUN BUKAN KATAK TAPI TOLONG SHAFIE RAMPAS KUASA

Memangpun Datuk Madius Tangau bukan katak, tetapi seorang individu yang membantu Datuk Shafie Apdal merampas kuasa.

Malangnya, cara Madius itu adalah pengkhiantan. Tindakan khianat itu lah yang diperhalusi dipanggil perbuatan katak.

Dalam politik Sabah, seseorang yang tidak setia kepada perjuangan dan menikam belakang kawan-kawan seperjuangan mendapat jolokan katak.

Madius sehingga pukul 5 petang 9 Mei, 2018, malah sehingga pukul 8 pagi 10 Mei, masih menganggap dirinya sebahagian pemimpin Bn, kerana hadir di Kediaman Rasmi Ketua Menteri Sabah bersama 31 ADUN Bn plus Star. 

Sebenarnya, kehadiran Madius di Sri Gaya adalah memberi sokongan kepada kerajaan baru Sabah yang bakal mengangkat sumpah pada 9 Pagi 10 Mei, 2018. Namun, majlis angkat sumpah ditunda ke jam 2 petang, kerana kerana TYT mahu menemu bual Datuk Dr Jeffery G Kitingan.

Oleh kerana acara angkat sumpah ditunda, maka para pemimpin Bn yang bukan ADUN telah keluar daripada Sri Gaya termasuk lah Madius. Namun selang beberapa jam kemudian, terdengar khabar sahih, Madius menemui Shafie di kediaman Presiden Warisan itu di Jalan Bundusan, Penampang. Ekoran perkembangan itu, diterima arahan daripada Istana, bahawa TYT pula mahu menemu bual para ADUN UPKO pada pukul 1.30 petang, namun, atas saranan seorang wakil rakyat, maka semua 31 ADUN termasuk ADUN UPKO bertolak ke Istana untuk memberi sokongan moral. Selepas TYT menemu bual 5 ADUN UPKO, maka diputuskan, acara angkat sumpah pada pukul 8 malam.

Temu bual para ADUN UPKO dan Dr Jeffery selesai pada pukul 4 petang, dan kemudiannya semua 31 ADUN kembali ke Sri Gaya menunggu pukul 8 malam. 

Para ADUN Bn dan STAR ke Istana semula pada pukul 7.30 malam, namun acara angkat sumpah berlangsung pada pukul 11 Malam.

Difahamkan, ekoran tindakan Madius berjumpa Shafie pada pagi itu, telah menjadi katalis kepada gerakaan pengkhiantan.

UPKO mengumumkan keluar pada Bn pada 11 Mei, 2018, Pada masa yang sama juga 4 ADUN Umno berpaling tadah, iaitu ADUN Balung, Tanjung Batu, Sebatik dan Kemabong, manakala UPKO walaupun part itu keluar BN, hanya diikuti ADUN Paginatan dan Kedamaian.

Pada 26 Oktober, akan diputuskan Mahkamah, siapa kah Ketua Menteri sah Sabah, berasaskan Perlembagaan Negeri.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels