27 September 2018

KEPUTUSAN PRU-14 SABAH : FAKTA MENARIK UNTUK DIANALISA

Kalau diamati/dianalisa keputusan PRU-14 berasaskan peratusan undi setiap calon, untuk urutan 1-31, PWS=11, UMNO=8, DAP=6, UPKO=3, PKR=2 dan PBS=1. Jika pilihanraya berasaskan undi popular, maka kumpulan PWS, DAP dan PKR menang 19, manakala UMNO, UPKO dan PBS 12.

Jika berasaskan urutan 1-60, sesuai dengan jumlah kerusi DUN Sabah, PWS=24, UMNO=18, DAP=6, UPKO=6, PBS=3, PKR=2 dan STAR=1. 

Jika keadah yang sama digunakan, iaitu undi popular, atau peratusan undi calon, maka kumpulan PWS, DAP dan PKR menang 32 kerusi, manakala UMNO, UPKO dan PBS 27; STAR=1. 

Apa yang menariknya, berasaskan peratusan undi, calon daripada PBRS tidak termasuk dalam top 60, walaupun faktanya, parti itu menang 1 kerusi DUN. PBS pula yang menang 6 kerusi, hanya 3 kerusi masuk dalam top-60, berbeza dengan UPKO yang hanya ada 5 kerusi, tetapi peratusan undi calon parti itu, 6 masuk dalam top 60. 

Manakala STAR, walaupun menang 2 kerusi, akan tetapi hanya 1 kerusi masuk dalam top 60. 

PWS yang hanya menang 21 kerusi, namun calonnya yang berada dalam top 60 seramai 24, demikian juga UMNO yang menang 17 kerusi, 18 calon parti itu masuk top 60. 

Fenomena atau kecederungan seumpama ini tidak semestinya berlaku pada PRU-15, kerana isu-isu yang berbeza.

Makna kata, apapun keputusan pada PRU=14, tidak semestinya mempunyai kecenderungan yang sama pada PRU-15, memandangkan pendekatan sudah berbeza, kumpulan-kumpulan parti berbeza.

Pada PRU-15, kemungkinan besar kolaborasi antara Parti Warisan dan PH akan terus terjalin, dan akan berhadapan dengan Gabungan Bersatu Sabah yang bakal dianggotai oleh UMNO sabah, PBS dan STAR.

Pada PRU itu, isu kembalikan Umno ke Malaya, tidak timbul lagi, memandangkan UMNO Sabah mempunyai autonomi sendiri seperti mana parti-parti tempatan lain. Hubungan Umno Sabah dengan Umno Semenanjung, hanya bersifat kolaborasi, seperti mana hubungan Warisan dengan PPBM, parti Tun Dr Mahathir.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels